Features of developing lexical and grammatical skills in English among high school students taking into account intralingual interference
Abstract
The work aims to identify the specific features of developing lexical and grammatical skills in high school students learning English as a first foreign language, taking into account intralingual interference. The article examines manifestations of the psycholinguistic phenomenon of intralingual interference, within which the interaction of forms and models belonging to the system of the target foreign language occurs in the learner’s mind, subsequently leading to errors. The study also analyzes the characteristics of lexical and grammatical skill development, considering the interfering effect. The scientific novelty of the research lies in the fact that the work presents a complex of lexical and grammatical exercises, which will mitigate the impact of intralingual interference in high school students learning English. The exercises are designed for each stage of lexical and grammatical skill development and are appropriate for the level of high school students. The work found that not all modern study packs pay enough attention to overcoming intralingual interference in English, and therefore this problem can be solved by introducing additional exercises (contrastive, imitative, substitution, transformational, reproductive, etc.), allowing students to learn to distinguish between contacting phenomena within the target language.
References
- Баграмова Н. В., Соломина А. В. Роль интерлингвистических и интралингвистических процессов при изучении иностранного языка // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2015. № 174.
- Барахта А. В. Интерферентные ошибки в освоении англоговорящими учащимися русской падежной системы (уровень А2-B1) // Международный аспирантский вестник. Русский язык за рубежом. 2023. № 2.
- Бухтиярова С. А. Внутриязыковая грамматическая интерференция при обучении второму и третьему иностранному языку // Пражский лингвистический кружок и развитие лингвистики XX века (к 140-летию со дня рождения Вилема Матезиуса): материалы международной научно-практической конференции. М.: Перо, 2022.
- Колесников А. А. Критерии и нормы оценивания в рамках текущего контроля обучения иностранному языку в 10-11 классах на базовом уровне // Иностранные языки в школе. 2024. № 5.
- Копыловская М. Ю. Лингводидактический потенциал коммуникативных ошибок в обучении официально-деловой письменной коммуникации на английском языке: для студентов гуманитарных специальностей: дисс. … к. пед. н. СПб., 2005.
- Петрова Е. С. Внутриязыковая интерференция и внутриязыковые ошибки в английском языке // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей LXI Международной научно-практической конференции. Пенза, 2022.
- Ризамухамедова Г. Б. Внутриязыковая и межъязыковая интерференции при обучении русскому языку // Строительство и образование. 2024. № 3.
- Розанова С. П. Динамика внутриязыковой лексической интерференции и ее нейтрализация // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2009. № 1.
- Тагильцева А. В. Интеграция критического мышления в процесс изучения лексики английского языка // Endless light in science. 2024. № 31.
- Фомиченко А. С., Брискер М. В. К вопросу о классификации переводческих ошибок студентов // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. № 3.
- Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1986.
- Щукин А. Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. М.: ИКАР, 2011.
- Nazarova S. A. On the issues of overcoming interlingual and intralingual interference in teaching Chinese to students: lexical and grammatical aspect // Modern Oriental Studies. 2021. Vol. 3. № 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 7, 2025.
- Published: April 28, 2025.
Keywords
- лексический навык
- грамматический навык
- этапы формирования навыка
- внутриязыковая интерференция
- учащиеся старшей школы
- lexical skill
- grammatical skill
- stages of skill development
- intralingual interference
- high school students
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC