• Original research article
  • May 16, 2025
  • Open access

Developing the readiness of physics, chemistry, and biology teachers to use distance learning technologies in professional activities: organizational and pedagogical conditions

Abstract

This article addresses the problem of integrating digital technologies into domestic educational practice, specifically the preparation of science teachers for the use of distance learning technologies. The aim of the research is to develop, substantiate, and experimentally verify the effectiveness of a set of organizational and pedagogical conditions aimed at forming the professional competence of science teachers in the field of application of distance learning technologies. The scientific novelty of the work lies in revealing the essence of the professional competence of physics, chemistry, and biology teachers in the field of using distance learning technologies and determining its structural components. Based on the identified contradictions between the regulatory requirements for the digital competence of teachers and their actual training, a set of organizational and pedagogical conditions was formed, including organizational-methodological and content-technological components. As a result of the pedagogical experiment, it was established that the implementation of the developed set of organizational and pedagogical conditions contributes to the growth of the level of formation of professional competence in the field of distance learning technologies among students in the pedagogical field (mathematics and physics). A relevant direction for further research is conducting an experiment on a more representative sample for the verification and refinement of the data obtained.

References

  1. Анисимова Э. С., Ибатуллин Р. Р. Формирование информационной компетентности будущих учителей биологии и химии в процессе изучения дисциплины «Дистанционные технологии в образовании» // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 6.
  2. Базаева Ф. У., Баталова Ф. К., Карпенко А. В. Организационно-педагогические условия эффективного профессионального развития студентов в условиях высшего образования // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 6 (109).
  3. Беликов В. А. Философия образования личности: деятельностный аспект. М.: Владос, 2004.
  4. Бороненко Т. А., Федотова В. С. Исследование цифровой компетентности педагогов в условиях цифровизации образовательной среды школы // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2021. № 1.
  5. Борытко Н. М. В пространстве воспитательной деятельности: монография / науч. ред. Н. К. Сергеев. Волгоград: Перемена, 2001.
  6. Галкина О. В. Организационно-педагогические условия как категория научно-педагогического исследования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2008. № 6-2.
  7. Зверева М. В. О понятии «дидактические условия» // Новые исследования в педагогических науках. 1987. № 1.
  8. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход // Образование и наука. 2004. № 3.
  9. Ипполитова Н. В. Теория и практика подготовки будущих учителей к патриотическому воспитанию учащихся: дисс. … д. пед. н. Челябинск, 2000.
  10. Кузнецов А. А., Хеннер Е. К., Имакаев В. Р., Новикова О. Н. Проблемы формирования информационно-коммуникационной компетентности учителя российской школы // Образование и наука. 2010. № 7.
  11. Найн А. Я. О методологическом аппарате диссертационных исследований // Педагогика. 1995. № 5.
  12. Парсонс Т. О структуре социального действия. М.: Академический Проект, 2002.
  13. Переверзев М. В. Теоретико-методологические основы формирования полифункциональной профессиональной компетентности будущих магистров в сфере гостиничного сервиса и туризма: дисс. … д. пед. н. Ялта, 2022.
  14. Сапрыкина Д. И., Волохович А. А. Проблемы перехода на дистанционное обучение в Российской Федерации глазами учителей / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2020.
  15. Селевко Г. К. Педагогические компетенции и компетентность // Сельская школа. 2004. № 3.
  16. Фарманова Б. А. Развитие цифровой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин в условиях дистанционного образования // Бюллетень науки и практики. 2021. № 6.
  17. Шульга И. И. Особенности профессиональной деятельности учителя в условиях цифровой трансформации образования // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2022. № 3 (23).

Author information

Boris Dmitrievich Kucher

Sevastopol State University

Aleksey Dmitrievich Degtyar

Sevastopol State University

About this article

Publication history

  • Received: March 14, 2025.
  • Published: May 16, 2025.

Keywords

  • дистанционные образовательные технологии
  • профессиональная компетентность
  • учителя естественно-научных предметов
  • физика, химия, биология
  • цифровизация образования
  • организационно-педагогические условия
  • distance learning technologies
  • professional competence
  • science teachers
  • physics, chemistry, biology
  • digitalization of education
  • organizational and pedagogical conditions

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)