A set of exercises for developing grammatical competence among students of non-linguistic universities: a professionally oriented approach (based on English verb tense-aspect forms)
Abstract
The article addresses the problem of developing grammatical competence among students of non-linguistic universities through the example of studying the tense-aspect forms of the English verb within the professionally oriented context of sports. The aim of this study is to describe an original set of grammatical exercises developed using professionally oriented vocabulary, designed to improve the grammatical competence of students enrolled in the master’s programs “Sports Management” and “Sports Diplomacy” at the School of Business and International Competencies of the Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation. The article presents examples of exercises for practicing English verb tenses, applied at various stages of working with tense-aspect forms in a non-linguistic university setting. The scientific novelty of the research lies in its contribution to language didactics by expanding the understanding of methods for developing grammatical competence among students of non-linguistic universities. The author’s developed set of exercises, based on professionally oriented vocabulary, fills a gap in existing methodologies where grammar is often taught separately from specialized contexts. For the first time, the content of teaching English tense-aspect forms using sports terminology is systematically described, which may open new prospects for research in professionally oriented language education in higher education. The study justifies the feasibility of using the proposed set of exercises, as working with professionally oriented grammatical material not only specifies the content of foreign language teaching in non-linguistic universities but also overall enhances the level of foreign language competence of students in a non-linguistic professional environment.
References
- Андрианова С. В. Грамматические аспекты английского языка и их усвоение студентами-физиками // Вестник Университета Российской академии образования. 2016. № 1.
- Байдикова Н. Л. Методика обучения английскому языку: учебник и практикум для среднего профессионального образования. М.: Юрайт, 2024.
- Беляева Н. И., Глембоцкая Я. О. Структура иноязычного учебного материала в грамматическом справочнике для чтения текстов по спортивной тематике // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2017. № 5.
- Вороневская Н. В. К вопросу об обучении иностранному языку студентов неязыковых вузов (грамматический аспект) // Педагогический менеджмент и прогрессивные технологии в образовании: сборник статей XXVIII Международной научно-практической конференции (г. Пенза, 29-30 мая 2023 г.). Пенза: Приволжский Дом знаний, 2023.
- Глембоцкая Я. О. О преподавании английского языка и перевода в вузе физической культуры: монография / Немецкая национальная библиотека. Саарбрюккен: Lambert Academic Publishing, 2012.
- Жидкова Н. В. Обучение грамматике иностранного языка в неязыковом вузе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021. Т. 1-4 (52).
- Жуманиязова Г. Т. Современные подходы и методы обучения грамматике английского языка // Теория и практика современной науки. 2020. № 7 (61).
- Левченко А. В., Майорова Н. В. Опыт подготовки студентов факультетов физической культуры и спорта к профессионально ориентированной коммуникации на иностранном языке // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2019. № 4.
- Павицкая З. И., Гарипова А. И. Коммуникативный подход как эффективное средство формирования межкультурной компетенции студентов спортивного профиля // Наука и спорт: современные тенденции. 2024. № 2.
- Сергеева Ю. М. Теоретическая грамматика английского языка в системе подготовки будущего специалиста // Преподаватель XXI века, 2024. № 2.
- Ситосанова О. В. Коммуникативный метод обучения грамматике английского языка в неязыковом вузе // Вестник Ангарского государственного технического университета. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2023. № 17.
- Скрипник Г. М., Гончарова Е. В., Зяблова Е. Ю. Олимпийское образование студентов спортивного вуза на занятиях по иностранному языку // Современное педагогическое образование. 2023. № 4.
- Сурова Л. С., Осипова И. С. Компетентностно-ориентированная методика иноязычной подготовки студентов – будущих специалистов спортивного менеджмента // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2021. Т. 13. № 14.
- Хафизова Л. Ю. Обучение иноязычной коммуникативной грамматике студентов неязыковых направлений подготовки: проблемы и пути их решения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 12.
- Черкасова Е. А. Комплекс команд по выполнению упражнений и заданий в рамках обучения грамматике английского языка студентов технических вузов посредством чат-бота ChatGPT // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. № 5.
- Шатилов С. Ф. Теоретические основы методики обучения грамматическому аспекту иноязычной речи // Общая методика обучения иностранным языкам: хрестоматия / сост. Леонтьев А. А. М.: Русский язык, 1991.
- Wörter S. Grammatikvermittlung im Fremdsprachunterricht: .,Induktive Grammatik, ein kreativer und spielerischer Unterrichtsprozess“. The Teaching of Grammar in a German as a Foreign Language (DaF) Lesson. Inductive Grammar as an Interesting, Creative Learning Process // Cahiers de Traduction. 2021. Vol. 24, № 1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 1, 2025.
- Published: June 4, 2025.
Keywords
- иноязычная грамматическая компетенция
- нелингвистический вуз
- профессионально-ориентированное обучение
- видо-временные формы английского глагола
- грамматические упражнения
- foreign language grammatical competence
- non-linguistic university
- professionally oriented education
- English verb tense-aspect forms
- grammatical exercises
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC