Formation of a model for the personalization of career guidance using a digital career guidance platform as an effective tool for digitalizing career guidance activities
Abstract
The aim of the study is the formation and theoretical substantiation of the content of a model for the personalization of career guidance using a digital career guidance platform as an effective tool for the digitalization and improvement of career guidance activities in general educational institutions. The article addresses the modeling of the career guidance personalization process, which is necessary for the comprehensive enhancement of the effectiveness of career guidance work in general educational organizations. During the study, an optimal variant of the model’s implementation was selected, featuring a central component with mutually influencing connections to other components, designed for the use of a digital career guidance platform. This chosen model structure includes the orientation of all blocks (goal-setting block, methodological block, structural-content block, and resultative-reflective block) and their substantive components (goals, tasks, methodological approaches, principles, program, criteria and their indicators, structural components, and functions of career guidance personalization) toward the central element of the model—the learner. In the context of this study, the learner acts as the subject of professional orientation. The scientific novelty of the research lies in the development of a model for the personalization of career guidance using a digital career guidance platform as an effective means of digitalization through the disclosure of its content (model blocks and their components). As a result of the study, the content of each model block was defined for the model’s implementation. The developed model is proposed for use in educational institutions (general and secondary schools and lyceums), as the study established that the substantive content of this model is essential for maximizing the effectiveness of personalized career guidance activities within educational organizations.
References
- Баширов М. Ф., Тютюнник Н. О. Профориентация как один из векторов цифровой трансформации школьного образования // Бизнес. Общество. Власть. 2025. № 2 (56).
- Громова Е. М., Беркутова Е. И., Горшкова Т. А. Цифровые сервисы профориентации: возможности и риски // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. № 4 (44). https://doi.org/10.54509/22203036_2021_4_128
- Денисова О. А., Леханова О. Л. К проблеме цифрового сопровождения профориентации, образования и трудоустройства инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2020. Вып. 195. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2020-195-96-102
- Дягилева Н. В. Ресурсный подход в проектировании образовательных систем // Образование в регионах России: научные основы развития и инноваций: материалы V Всероссийской научно-практической конференции, Екатеринбург, 23-25 ноября 2009 г. Екатеринбург: Издательство РГППУ, 2009. Ч. 2.
- Зеер Э. Ф. Персонализированное образование в проекции профессионального будущего: методология, прогнозирование, реализация: монография / под ред. Э. Ф. Зеера, В. С. Третьяковой. Екатеринбург, 2021.
- Кант И. Критика чистого разума / пер. с нем. Н. Лосского. Минск: Литература, 1998.
- Кларин В. М., Джуринский А. Н. Педагогическое наследие: Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И. Г. М.: Педагогика, 1989.
- Коменский Я. А. Вселенский совет об исправлении человеческих дел // Коменский Я. А. Сочинения. М., 1997.
- Конюхов Н. И. Прикладные аспекты современной психологии: термины, концепции, методы. М.: Олма-пресс, 1992.
- Кузнецова А. Я. Диалектика культурной традиции и инновации в развитии детской одаренности // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 5.
- Легенчук Д. В. Принципы концепции преемственности среднего и высшего профессионального образования // Философия образования. 2011. № 2 (35).
- Лукин В. В., Дикарев В. А. Профориентация и цифровизация – звенья одной проблемы // Вестник университета. 2018. № 8. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-8-135-138
- Мельник М. Н., Нестеренко В. М. Персонализированная профессиональная ориентация школьника: конструирование самореализации в деятельности // Вестник Самарского университета. История, педагогика, философия. 2020. № 26 (3).
- Полываный А. Г., Евменов А. Д., Якушин А. А., Бородачев Н. М., Сомойло И. В. Проблемы построения моделей профессиональной ориентации и отбора // Гаудеамус. 2011. Т. 2. № 18.
- Савина Н. В. Методологические основы персонализации // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. Т. 14. № 4. https://doi.org/10.17238/issn1998-5320.2020.14.4.10
- Семенова И. Ю., Анисимова А. А. Профориентационная работа в условиях цифровой трансформации системы образования: сборник трудов конференции // Цифровое образование: новая реальность: материалы Всерос. науч. конф. с международным участием, Чебоксары, 16 ноября 2020 г. / редкол.: Н. А. Чернова и др. Чебоксары: ИД «Среда», 2020.
- Сергеев И. С., Махотин Д. А., Пронькин В. Н., Родичев Н. Ф. Прогноз развития системы профессиональной ориентации в условиях цифровой трансформации // Педагогика. 2021. Т. 85. № 7.
- Тарлавский В. И. Цифровизация профориентации: региональный профориентационный интернет-портал «Регион-Профессия-Личность» // Ученые записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2021. № 2 (58).
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 22, 2025.
- Published: June 6, 2025.
Keywords
- педагогическая модель
- персонализация профориентации
- цифровизация профориентации
- профориентационная работа
- цифровая профориентационная платформа
- pedagogical model
- personalization of career guidance
- digitalization of career guidance
- career guidance activities
- digital career guidance platform
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC