The significance of the approach to linguocultural interference and cultural interaction for the methodology of teaching reading authentic literature in a foreign language to students of specialized secondary schools
Abstract
The aim of the study is to understand the phenomenon of linguocultural interference and cultural interaction in the context of teaching students of specialized secondary schools to read authentic fiction in a foreign language. The article analyzes the causes of interference in the perception of culturally specific elements of the text and justifies the significance of using personal-activity and linguoculturological approaches as a means of overcoming interference difficulties. The scientific novelty of the research lies in clarifying the essence of linguocultural interference as a complex phenomenon manifested when reading authentic literary texts in a foreign language. The necessity of a written linguoculturological commentary as an effective methodological tool for students of specialized secondary schools in understanding culturally specific elements in texts has been scientifically substantiated. As a result of the study, it was established that the interpretation of literary texts without taking into account the cultural context leads to a distortion of meanings. We believe that a linguoculturological commentary can be seen as a potentially effective means of overcoming linguocultural interference and developing students' interpretative skills. Its creation will contribute to a deeper understanding of the literary text as a cultural phenomenon, as a result of which it can play an important role in the formation of elementary linguoculturological competence. Thus, the present study is aimed at theoretically understanding the issue of using a linguoculturological commentary to overcome linguocultural interference in teaching reading to students of specialized secondary schools.
References
- Абдуллаева М. А. Психолингвистические основы интерферирующего влияния родного (таджикского) языка при обучении грамматике английского языка // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. Т. 23. № 1.
- Авраменко А. П. Лингвокультурная интерференция как фактор формирования индивидуальной траектории обучения иностранному языку школьников // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/phil20220194
- Барахта А. В. Явление интерференции в условиях изучения второго иностранного языка, включая русский как иностранный // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 10 (163).
- Батыршин Р. И. Дуализм понятия «культурная интерференция» (на примере интерференции культур стран СНГ Центрально-Азиатского региона) // Общество: философия, история, культура. 2024. № 11 (127). https://doi.org/10.24158/fik.2024.11.5
- Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Худож. лит., 1975.
- Библер В. С. Культура. Диалог культур (опыт определения) // Вопросы философии. 1989. № 6.
- Викулова Л. Г., Ермоленко Г. А., Жукоцкая А. В. Язык, культура, социум: essentia et existential. М.: Книгодел, 2023.
- Волкова А. А. Философское понимание диалога культур в концепциях М. М. Бахтина и В. С. Библера: сравнительный анализ // Logos et Praxis. 2019. Т. 18. № 4. https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2019.4.13
- Воробьев В. В. Лингвокультурология и межкультурная коммуникация при обучении языкам // Актуальные проблемы лингвистики и межкультурной коммуникации: материалы международной научно-практической конференции. М., 2021. Вып. 5 (9).
- Гавенко А. С. Проблема терминологии в области исследования межтекстовых отношений и ее роль в интерпретации постмодернистского художественного текста // Мир науки, культуры, образования. 2007. № 3 (6).
- Герасимова С. А. Учебно-дидактический текст в педагогической коммуникации: лингвопрагматический аспект. М.: Московский городской педагогический университет, 2015.
- Григорьева Е. Я., Черкашина Е. И. Становление лингвокультурологии как нового подхода к преподаванию языков и культур // Современный русский язык: функционирование и проблемы преподавания. Будапешт: Российский центр науки и культуры в Будапеште, 2019.
- Дудич А. Д. Лингвокультурологический комментарий как средство формирования духовно-нравственных ценностей старших школьников // Проблемы семьи и воспитания в науках о языке и коммуникации: слово молодым ученым: сборник статей аспирантов и магистрантов. М., 2024.
- Зимняя И. А. Педагогическая психология. Изд-е 2-е, доп., испр. и перераб. М.: Издательская корпорация «Логос», 2000.
- Иванова Л. С. Текст как универсальная форма существования культуры и как объект семиотических исследований // Научные труды. 2008. № 6.
- Ковшова М. Л. Роль лингвокультурологии на современном этапе: основные принципы и методы исследования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2023. Т. 14. № 3. https://doi.org/10.22363/2313-2299-2023-14-3-745-756
- Максимова Н. В. Художественный текст как средство формирования языкового сознания человека // Человек и язык в коммуникативном пространстве: сборник научных статей. 2023. № 14 (23).
- Мальцева Е. А. Художественный образ как результат отражения и конструирования реальности // Обсерватория культуры. 2020. Т. 17. № 1. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2020-17-1-16-25
- Осадчий А. В. Взаимодействие культур как понятие современной культурологии: дисс. … к. филол. н. М., 2002.
- Рашидова Д. А., Маҳмудова Ф. Художественный текст как объект лингвистического исследования // Тенденции развития науки и образования. 2024. № 108-3.
- Тарева Е. Г. Обучение диалогу культур: pro et contra // Русистика без границ. 2019. Т. 3. № 3.
- Тарева Е. Г. Обучение языку и культуре: инструмент «мягкой силы»? // Вестник Московского государственного педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2016. № 3 (23).
- Тимачев П. В. Лингвокультурная интерференция как коммуникативная помеха (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2005.
- Guliyants A., Guliyants S., Ivanova A. Textbooks on Foreign Literature as a Means of Students’ Linguocultural Competence Building // ARPHA Proceedings. 2021. Т. 4. https://doi.org/10.3897/ap.e4.e0396
- Szerszunowicz J. Multilingualism and intercultural communication: Interrelations and the role of lacunae in language education // 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM. Albena: SGEM World Science, 2024.
- Verheyen L. Is Literary Fiction about Truth or Meaning? // Aesthetic Investigations. 2019. № 3 (1). https://doi.org/10.58519/aesthinv.v3i1.11957
- Weinreich U. Languages in Contact: Findings and Problems. Berlin - N. Y.: De Gruyter Mouton, 2010. https://doi.org/10.1515/9783110802177
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 13, 2025.
- Published: June 22, 2025.
Keywords
- лингвокультурная интерференция
- художественный текст
- диалог культур
- лингвокультурологический подход
- письменный лингвокультурологический комментарий
- linguocultural interference
- literary text
- dialogue of cultures
- linguoculturological approach
- written linguoculturological commentary
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC