• Original research article
  • June 22, 2025
  • Open access

Functions of an integrated type learner's dictionary in professionally oriented teaching of Russian as a foreign language in a non-linguistic university

Abstract

The aim of this research is to systematize the functions of learner's dictionaries in the aspect of teaching foreign students a specialized sublanguage, based on the linguo-methodological conditions for using such dictionaries, and to identify options for implementing these functions in lexicographical products of an integrated type. The article defines the concept of an "integrated learner's dictionary" for specialized sublanguages. Within interdisciplinary and anthropocentric frameworks, it describes optimal usage conditions, reviews existing theories on learner's dictionary functions, and proposes ways to implement these functions. The sublanguage of economics serves as a case study, using the "International Economic Relations" dictionary project, complete with accompanying exercises, as an example. The scientific novelty of the research lies in developing the concept of an integrated type learner's dictionary for a specialized sublanguage and clarifying options for implementing the normative, reference, systematizing, and educational functions of works of educational lexicography. The research concludes that the described dictionaries are polyfunctional in nature, with a predominance of the educational function, and have broad potential in professionally oriented teaching of Russian as a foreign language to non-native speakers.

References

  1. Баско Н. В. Роль учебного терминологического словаря в освоении иностранными студентами профессиональной лексики // Новый мир. Новый язык. Новое мышление: сборник материалов VIII международной научно-практической конференции (филология, педагогика и межкультурная коммуникация) (г. Москва, 30 января 2025 года). М.: Дипломатическая академия МИД РФ, 2025.
  2. Баско Н. В. Учебный словарь по языку специальности: специфика и роль в обучении иностранных студентов // Art Logos. 2019. № 1 (6).
  3. Васильева Т. В. К вопросу о выборе стратегий сотрудничества преподавателя РКИ и преподавателя-предметника при создании учебных материалов по языку специальности // Русский язык за рубежом. 2023. № 3 (298). https://doi.org/10.37632/PI.2023.298.3.003
  4. Васильева Т. В. К вопросу о методической классификации языка в специальных целях в российском образовательном пространстве // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2022. № 7.
  5. Горбенко В. Д. Структура и содержание учебного комплекса по языку специальности для иностранных предмагистрантов технического профиля // Русский язык за рубежом. 2022. № 1 (290). https://doi.org/10.37632/PI.2022.290.1.014
  6. Григорович Л. А. Учебная лексикография: теория и практика // Русская речь. 2011. № 6.
  7. Денисов П. Н. Лексика русского языка и принципы ее описания. М.: Русский язык, 1993.
  8. Долбилова Д. В. Структура статьи учебного словаря интегрированного типа «международные экономические отношения: русский язык как иностранный» // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2024. № 212. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2024-212-68-80
  9. Дубичинский В. В. Лексикография русского языка. М.: Наука; Флинта, 2008.
  10. Жеребило Т. В. Функционально-стилистический инвариант в учебной лексикографии. Назрань: Пилигрим, 2005.
  11. Клобукова Л. П., Нестерская Л. А., Норейко Л. Н. Проблема актуализации предметной компетенции иностранных учащихся-экономистов в процессе обучения русскому языку как средству профессионального общения // Русский язык за рубежом. 2023. № 3 (298). https://doi.org/10.37632/PI.2023.298.3.015
  12. Крысин Л. П. Слово в современных текстах и словарях: очерки о русской лексике и лексикографии. М.: Знак, 2008.
  13. Кудашев И. С. Проектирование переводческих словарей специальной лексики. Helsinki: Helsinki University Translation Studies, 2007.
  14. Кутузова Г. И. Междисциплинарные связи в обучении иностранных студентов. СПб.: Издательство Политехнического университета, 2008.
  15. Морковкин В. В. Учебная лексикография как особая лингвометодическая дисциплина // Актуальные проблемы учебной лексикографии / сост.: В. А. Редькин. М.: Русский язык, 1977.
  16. Серова Т. С., Чайникова Г. Р. Функции учебного терминологического словаря как средства формирования иноязычной речевой лексической компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). https://doi.org/10.17223/19996195/29/15
  17. Сидорова М. Ю. Подходы к минимизации лексики для преподавания языка специальности иностранцам: «вакуумный» или интегральный? // Метапредметный подход в образовании: русский язык в школьном и вузовском обучении разным предметам: сборник статей III всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М.: Общество с ограниченной ответственностью «Сам Полиграфист», 2020.
  18. Суперанская А. В., Подольская Н. В., Васильева Н. В. Общая терминология. М., 1989.
  19. Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке. СПб., 2000.
  20. Фельде О. В., Мезит А. Э. Профессиональная языковая картина мира как объект исследования в терминоведении и в лингвистике LSP // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 488. https://doi.org/10.17223/15617793/488/12

Author information

Daria Vladimirovna Dolbilova

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: May 19, 2025.
  • Published: June 22, 2025.

Keywords

  • функции учебного словаря
  • учебный словарь интегрированного типа
  • профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному
  • подъязык специальности
  • functions of a learner's dictionary
  • integrated type learner's dictionary
  • professionally oriented teaching of Russian as a foreign language
  • specialized sublanguage

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)