• Original research article
  • June 22, 2025
  • Open access

Developing a scheme for level-based assessment of cultural models of knowledge and action in secondary schools

Abstract

The purpose of this research is to substantiate the need for developing an assessment scheme for generalized methods of reconstructing a cultural model of knowledge and action in secondary schools. The article presents a theoretical analysis of the substantive and criteria-based aspects of assessing cognitive universal learning activities (ULAs) in the context of evaluating meta-subject learning outcomes. It was found that the substantive aspect of cognitive ULAs reflects students' ability to apply graphic and sign-symbolic tools to construct new knowledge and action, and the formation of this ability is determined at the level of reconstructing a cultural model of knowledge and action, represented in the form of a drawing, a concept model, a solution scheme, etc. The scientific novelty consists of the development of a four-level assessment scheme for the reconstruction of a cultural model of knowledge and action by secondary school students when solving educational-cognitive and educational-practical tasks. Experimental studies have revealed that the developed scheme is universal and applicable to sign-symbolic tools of various academic subjects. As confirmation of the methods for assessing generalized methods of action, the results of experimental studies on the reconstruction of a model of the location of cardinal directions and a scheme for solving a problem on rectilinear motion among students in grades 7-9 are presented.

References

  1. Акопова Э. С., Глазунова О. И., Громыко Ю. В. Диагностическая методика оценки способностей к проектированию деятельности в групповой работе «Периметр» // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 2.
  2. Выготский Л. С. Мышление и речь // Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. М.: Педагогика, 1982. Т. 2, 3.
  3. Гальперин П. Я. Психология как объективная наука. М. – Воронеж: Институт практической психологии; Модек, 1998.
  4. Глазунова О. И., Глебова М. М. Проблемы диагностики субъектности в проектной группе // Культурно-историческая психология. 2024. Т. 20. № 3. https://doi.org/10.17759/chp.2024200310
  5. Глазунова О. И., Громыко Ю. В. Освоение способов действия как интегральный показатель развития интеллектуальных способностей в обучении: к проблеме построения деятельностной диагностики способностей // Культурно-историческая психология. 2021. Т. 17. № 3.
  6. Громыко Н. В., Половкова М. В. Метапредметный подход как ядро российского образования. 2009. https://www.teacher-of-russia.ru/seminar-lectures/2009/2009-seminar_lectures_gromyko_nv_polovkova_mv.pdf
  7. Громыко Ю. В. Культурно-историческая психология овладения деятельностью и альтернативы цифровизации // Культурно-историческая психология. 2023. Т. 19. № 2. https://doi.org/10.17759/chp.2023190204
  8. Громыко Ю. В., Рубцов В. В., Марголис А. А. Школа как экосистема развивающихся детско-взрослых сообществ: деятельностный подход к проектированию школы будущего // Культурно-историческая психология. 2020. Т. 16. № 1. https://doi.org/10.17759/chp.2020160106
  9. Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении. М.: Педагогика, 1972.
  10. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения. М.: ИНТОР, 1996.
  11. Крутецкий В. А. Психология математических способностей школьников. М. – Воронеж: Институт практической психологии; Модек, 1998.
  12. Левданская Ю. Ю. Возможности мыследеятельностной педагогики в формировании инновационного типа личности педагога // Учёные записки Забайкальского государственного университета. 2019. Т. 14. № 5.
  13. Нежнов П. Г. Тесты SAM (Student achievements monitoring): основания, устройство, применение. М.: Авторский клуб, 2015.
  14. Нежнов П. Г., Горбов С. Ф., Соколова О. В. Диагностика учебно-предметных компетенций. Изд-е 2-е. М.: Авторский клуб, 2018.
  15. Рубцов В. В., Эльконин Б. Д., Цукерман Г. А., Улановская И. М. Школа Д. Б. Эльконина – В. В. Давыдова: от истории к перспективам // Культурно-историческая психология. 2024. Т. 20. № 1. https://doi.org/10.17759/chp.2024200104

Author information

Oyuna Munkozhargalovna Damdinzhapova

Aginsk Okrug Boarding School, Aginskoye, Zabaykalsky Krai

Natalya Tsyrenzhapovna Shoidokova

PhD

Aginsk Okrug Boarding School, Aginskoye, Zabaykalsky Krai

About this article

Publication history

  • Received: May 17, 2025.
  • Published: June 22, 2025.

Keywords

  • познавательные универсальные учебные действия
  • обобщенные способы действия
  • оценка обобщенных способов действия
  • реконструкция культурного образца знания и действия
  • деятельностное оценивание
  • четырехуровневая схема оценивания обобщенных действий
  • cognitive universal learning activities
  • generalized methods of action
  • assessment of generalized methods of action
  • reconstruction of a cultural model of knowledge and action
  • activity-based assessment
  • four-level assessment scheme for generalized actions

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)