Practices of informal education in the system of moral and psychological support for the activities of the internal affairs bodies of the Russian Federation
Abstract
The objective of the study is to substantiate the potential practices of informal educational in increasing the effectiveness of moral and psychological support for the activities of the internal affairs bodies of the Russian Federation in the field of political and educational work. The potential lies in the possibility of creating humane conditions for the development of the employee's personality as a citizen, patriot and professional. The article describes a methodological invariant of informal education practices in political and educational work with employees of the internal affairs bodies, substantiates the organizational and pedagogical conditions for strengthening professional values, intergenerational ties in the service team. The scientific novelty of the study lies in the development of theoretical foundations of political and educational work within the framework of moral and psychological support for the activities of employees of the internal affairs bodies, relying on the provisions of the philosophy of tradition, theories of continuous education and adult education. As a result of using the developed theoretical foundations, a sequence of stages for designing and implementing a meeting of the personnel of internal affairs agencies on issues of political and educational work based on the methodological invariant of informal education practices is proposed, and the corresponding organizational and pedagogical conditions are substantiated.
References
- Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Азбука, 2021.
- Вершловский С. Г. Общее образование взрослых: стимулы и мотивы. М.: Педагогика, 1987.
- Гадамер Г.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики. М.: Прогресс, 1988.
- Захарченко М. В. Культура и образование в перспективе традиции. Традиция как предмет теоретического осмысления. СПб.: Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования имени К. Д. Ушинского, 2007.
- Илакавичус М. Р. Гуманитарно-антропологический подход как основа организации профессионального воспитания представителей профессий служения // Научно-педагогическое обозрение. 2023. № 3(49).
- Кларин М. В. Дидактические исследования инновационных практик корпоративного образования // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 3.
- Кукуев А. И. О становлении образования взрослых в России // Известия ТРТУ. Психология и педагогика. 2006. № 14 (69).
- Лузина Л. М. Человек в проблемном поле воспитания. Псков: Псковский государственный педагогический университет, 2009.
- Онушкин В. Г., Огарев Е. И. Теоретические основы непрерывного образования. М.: Педагогика, 1987.
- Прохорова М. П., Булганина А. Е., Поздышева Ю. В. Особенности неформального образования студентов вуза // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 81-2.
- Ройтблат О. В. Развитие теории неформального образования в системе повышения квалификации педагогических работников: автореф. дисс. … д. пед. н. СПб., 2015.
- Соловьева В. К., Суртаева Н. Н. Конвергенция содержания деятельности дополнительного профессионального образования в условиях реализации единых образовательных программ в общеобразовательных организациях // Специфика педагогического образования в регионах России. 2023. № 1 (16).
- Стародубцев В. А., Соловьев М. А. Неформальная поддержка высшего образования // Высшее образование в России. 2013. № 3.
- Сухоруков В. А. О важности политического воспитания сотрудников правоохранительных органов // Актуальные исследования. 2023. № 5-2.
- Хоружий С. С. Подвиг как органон. Организация и герменевтика опыта в исихастской традиции // Вопросы философии. 1998. № 3.
- Coombs P., Ahmed M. Attacking Rural Poverty: How Nonformal Education Can Help. Baltimore – L.: The Johns Hopkins University Press, 1974.
- Downes P., Carretero S., Napierala J. Developing social and emotional skills in non-formal education: Promising practices and areas for future prioritisation among the EU // Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 2020. № 18 (1).
- Kedrayate А. Learning in Traditional Societies // Journal of Adult Education and Development. 2024. № 61.
- Kolesnikova I. A. Re-humanitarization of education: Methodological reboot // Ecopoiesis: Eco-Human Theory and Practice. 2020. Vol. 1. № 2.
- Rogers A. Learning in Adulthood. UK: McGraw-Hill Education, 2020.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 13, 2025.
- Published: June 22, 2025.
Keywords
- неформальное образование
- образование взрослых
- морально-психологическое обеспечение
- политико-воспитательная работа
- органы внутренних дел
- informal education
- adult education
- moral and psychological support
- political and educational work
- internal affairs bodies
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC