• Original research article
  • July 3, 2025
  • Open access

School digital infrastructure: from equipment to content-based practices

Abstract

The aim of this study is to identify potential pathways for transforming the school digital infrastructure from a focus on material and technical support to the implementation of substantive digital educational practices. The article examines the actual availability of computers, mobile devices, interactive whiteboards, software quality, digital security levels, and the prevalence of electronic feedback forms based on a survey of 4,821 students in grades 7–11 from 48 schools across different regions of the Astrakhan Oblast. Within the basic analytical framework of "equipment – content," four directions of technology use are analyzed, reflecting the educational digital environment's value-based, spatial, event-related, and informational dimensions. Empirical data were obtained through methods such as large-scale online questionnaires, Delphi expert sessions, statistical processing, factor and correlation analysis, and SWOT analysis of regional reports. The scientific novelty lies in the first systematic identification of five pedagogical principles that ensure the meaningful integration of digital resources into education, based on a representative school sample: methodological coherence, systematic implementation, pedagogical transformation, evidence-based effectiveness, and digital security. The study found that, despite full provision of modern technical devices, less than half of teachers use them regularly; electronic mechanisms for self-control and feedback are applied fragmentarily; and standards of digital security are insufficiently understood by students and educators.

References

  1. Анкудимова Т. И. Современные цифровые технологии в образовании // Вестник Набережночелнинского государственного педагогического университета. 2022. № S2 (37).
  2. Вальцев А. Ю. Цифровая образовательная среда школы: вызовы и решения // Инновации в образовании. 2023. № 1.
  3. Иванова Л. В., Салахова Л. К. Диагностика цифровых компетенций школьников: инструментарий и результаты мониторинга // Информатика и образование. 2021. № 7.
  4. Никандров Н. Д. Духовные ценности и воспитание в условиях цифровой трансформации школы // Педагогика. 2020. № 9.
  5. Осмоловская А. В., Бондаренко М. Ю. Технологико-педагогическое предметное знание учителя как методологическая основа цифровой дидактики // Педагогика. 2022. № 2.
  6. Палаткина Г. В., Тетерский С. В., Смирнова Р. В., Григорова К. С., Дубченкова Н. О., Веденькина М. В., Коробкова О. М., Мерзлякова С. В., Палаткин В. В., Подлипалин А. А., Шаронов А. А. Фундаментализация развивающего образования как основа суверенизации России: монография. Астрахань: ИП Сорокин Р. В., 2024.
  7. Полат Е. С., Гарина О. В. Организационно-педагогические основы сетевого обучения в школе. М.: МГПУ, 2021.
  8. Салахова Л. К. Цифровая образовательная среда как стимул для профессионального развития педагога // Современное образование: актуальные вопросы и инновации. 2021. № 3.
  9. Сергеева Н. К., Сериков В. В. Личностно-развивающее образование в цифровой среде: монография. Волгоград: ВолгГПУ, 2019.
  10. Шибанова О. Л. Препятствия цифровой трансформации школы: опыт регионального мониторинга // Вопросы образования. 2022. № 3.
  11. Anderson J. Digital Platforms and Education Futures. P.: OECD Publishing, 2022.
  12. Crompton H., Burke D. The use of mobile learning in PK-12 education: a systematic review // Computers & Education. 2018. Vol. 110. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.03.013
  13. Dexter S., Harris C. R. Conditions for Classroom Technology Innovations // Journal of Computing in Teacher Education. 1999. Vol. 15. № 4.
  14. Hattie J. Visible Learning: Feedback. L.: Routledge, 2019.
  15. Koehler M. J., Mishra P. What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? // Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. 2009. Vol. 9. № 1.
  16. Mishra P., Koehler M.Introducing Technological Pedagogical Content Knowledge // Teachers College Record. 2006. Vol. 108. № 6. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  17. Popova E. V., Sergeev A. A. Factors of Efficient EdTech Implementation in General Education School // Pedagogika. 2022. № 9.
  18. Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators. Luxembourg: Publications Office, 2020.
  19. Redecker C., Ferrari A., Haché A., Punie Y. DigiCompEdu: European Framework for the Digital Competence of Educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020.

Author information

Galina Vladimirovna Palatkina

Dr

Astrakhan Tatishchev State University

Ilya Artemovich Zhigulsky

Astrakhan Tatishchev State University

About this article

Publication history

  • Received: June 3, 2025.
  • Published: July 3, 2025.

Keywords

  • школа
  • цифровая трансформация школы
  • цифровая образовательная среда
  • цифровая безопасность
  • школьная цифровая инфраструктура
  • цифровые образовательные практики
  • TPACK-компетенции педагогов
  • school
  • digital transformation of schools
  • digital educational environment
  • digital security
  • school digital infrastructure
  • digital educational practices
  • TPACK competencies of teachers

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)