• Original research article
  • August 25, 2025
  • Open access

Users’ attitudes toward gamification in learning on gamified educational platforms: an empirical study

Abstract

The study aims to substantiate, based on scientometric and empirical data, the prematurity of the mass implementation of gamification technologies in the educational process. The article presents the current state of research related to the impact of gamified environments on the learning process, as well as empirical data related to users’ attitudes towards gamification on gamified educational platforms. The originality of the research lies in the new scientometric and empirical data regarding a novel educational technology – gamification: the opportunities and challenges of gamified learning technologies, and students’ attitudes towards gamification in the educational process. The results obtained demonstrate that the effectiveness of using gamification in education is not yet confirmed, as evidenced by the contradictory data from empirical studies. The survey results provide new information about awareness of gamification elements in education; experience interacting with gamified educational platforms; the frequency, preference, and effectiveness of using gamification elements in the educational process; attitudes towards the personalization of the learning process using game elements; and interest in virtual educational games and simulations.

Research materials

  1. Студенты рассказали о своем отношении к использованию ИИ в образовании // Известия. 02.09.2024. https://iz.ru/1752477/2024-09-02/studenty-rasskazali-o-svoem-otnoshenii-k-ispolzovaniiu-ii-v-obrazovanii

References

  1. Буров В. А. Эдьютейнмент и геймификация в обучении иностранному языку: сходства и различия // Вопросы методики преподавания в вузе. 2020. Т. 9. № 35.
  2. Быстрова Н. В., Бакулина Н. А., Гнездин А. В., Угарова А. В. Геймификация в современном образовательном процессе // Журнал прикладных исследований. 2022. Вып. 5. https://doi.org/10.47576/2712-7516_2022_6_5_416
  3. Волкова Т. Г., Таланова И. О. Геймификация в образовании: проблемы и тенденции // Ярославский педагогический вестник. 2022. № 5 (128). https://doi.org/10.20323/1813-145X-2022-5-128-26-33
  4. Гнатик Е. Н. Геймификация как нарастающий тренд в сфере высшего образования: перспективы и проблемы // Вопросы философии. 2023. № 6. https://doi.org/10.21146/0042-8744-2023-6-116-123
  5. Дорохов Е. П. Геймификация в современном образовании: возможности и ограничения // Гуманитарные проблемы современности (80-летию Великой Победы посвящается): сборник статей VII Международной научно-практической конференции (г. Курск, 23 мая 2025 г.). Курск: ЗАО Университетская книга, 2025.
  6. Звонарева Н. А., Купалов Г. С. Потенциал и риски геймификации педагогического образования // Образование и право. 2021. № 2.
  7. Караваев Н. Л., Соболева Е. В. Совершенствование методологии геймификации учебного процесса в цифровой образовательной среде: монография. Киров: Вятский государственный университет, 2019.
  8. Карлов И. А., Киясов Н. М., Ковалев В. О., Кожевников Н. А., Патаракин Е. Д., Фрумин И. Д., Швиндт А. Н., Шонов Д. О. Анализ цифровых образовательных ресурсов и сервисов для организации учебного процесса школ. М.: НИУ ВШЭ, 2020.
  9. Полякова А. В. Геймификация в образовании: обзор проблем и исследований // Человеческий капитал. 2024. № 5 (185).
  10. Сакаев Н. Р. Геймификация в современном образовании: между инновацией и иллюзией компетентности // Научный диалог: теория и практика: сборник научных статей по итогам работы Международного научного форума (г. Москва, 8 мая 2025 г.). М.: Инфинити, 2025.
  11. Фирсова И. А., Азарова С. П. Обзор рынка геймификации и его классификация // Вестник Российской международной академии туризма. 2023. № 2.
  12. Чагин С. С. Геймификация профессионального образования: стоит ли игра свеч? // Профессиональное образование и рынок труда. 2021. № 1 (44). https://doi.org/10.24412/2307-4264-2021-01-26-35
  13. Черказьянов А. Д., Андреева Е. Е. Геймификация в образовании: достоинства и недостатки // Актуальные проблемы социогуманитарного образования: сборник статей / под ред. Е. В. Донгаузер, Т. С. Дороховой. Екатеринбург, 2023. Вып. 6.
  14. Caponetto I., Earp J., Ott M. Gamification and education: a literature review // European Conference on Games Based Learning. 2014. Vol. 1. № 1.
  15. Dichev C., Dicheva D. Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2017. Vol. 14. № 9. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5
  16. Kelly K. Large Language Models and Educational Gamification: A Literature Review. 2025. https://kathleenmariekelly.com/papers/LLMsEdGamification.pdf
  17. Kocadere S., Çaglar S. Gamification from Player Type Perspective: A Case Study // Educational Technology & Society. 2018. Vol. 21.
  18. Limantara N., Meyliana, Hidayanto A. N., Prabowo H. The elements of gamification learning in higher education: a systematic literature review // International Journal of Mechanical Engineering and Technology. 2019. Vol. 10. № 2.
  19. Manzano-León A., Camacho-Lazarraga P., Guerrero M. A., Guerrero-Puerta L., Aguilar-Parra J. M., Trigueros R., Alias A. Between level up and game over: a systematic literature review of gamification in education // Sustainability. 2021. Vol. 13. № 4. https://doi.org/10.3390/su13042247.
  20. Oliveira W., Hamari J., Shi L., Toda A. M., Rodrigues L., Palomino P. T., Isotani S. Tailored gamification in education: a literature review and future agenda // Education and Information Technologies. 2023. Vol. 28. № 1. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11122-4
  21. Sailer M., Hense J. U., Mayr S. K., Mandl H. How gamification motivates: an experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction // Computers in Human Behavior. 2017. Vol. 69. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.033
  22. Schuhbauer H., Popp T. H. Meta-analysis of the Influence of Gamification Elements on Motivation on E-learning Platforms // Artificial Intelligence for Supporting Human Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age / eds. P. Isaias, D. G. Sampson, D. Ifenthaler. N. Y.: Springer Cham, 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66462-5_13
  23. Triantafyllou S. A., Georgiadis C., Sapounidis T. Gamification in education and training: a literature review // International Review of Education. 2025. Vol. 71. https://doi.org/10.1007/s11159-024-10111-8
  24. Zeybek N., Sayg E. Gamification in education: Why, where, when, and how? – A systematic review // Games and Culture. 2024. Vol. 19. № 2. https://doi.org/10.1177/15554120231158625

Author information

Svetlana Sergeevna Shlyakhova

Dr

Perm National Research Polytechnic University

Lev Dmitrievich Minzorov

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: July 30, 2025.
  • Published: August 25, 2025.

Keywords

  • геймификация в сфере образования
  • геймифицированные образовательные платформы
  • персонализация учебного процесса
  • виртуальные образовательные игры и симуляции
  • оценка геймификации в сфере образования
  • gamification in education
  • gamified educational platforms
  • personalization of the learning process
  • virtual educational games and simulations
  • evaluation of gamification in education

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)