Implementation of requirements for the professional competencies of the class teacher in the People’s Republic of China: from regulatory documents to school practice
Abstract
The aim of this study is to identify the dynamics of the development of requirements for the professional competencies of the class teacher in the People’s Republic of China and to determine the features of their implementation in school practice under the educational reforms of the 21st century. The article traces the historical evolution of the institution of class leadership in the PRC, analyzes regulatory documents of the Ministry of Education of the PRC, as well as empirical data on the perception and implementation of requirements for professional competencies in the activities of class teachers. The scientific novelty of the research lies in a comprehensive comparison of formal standards and actual school practice, identifying the gap between officially established professional competencies of class teachers and the difficulties of their practical implementation, as well as in characterizing the transformation of the role of the class teacher from the traditional educational and disciplinary function to the position of a pedagogical leader and mediator between school, family, and society. The study shows that the Chinese system has consistently institutionalized and professionalized the activities of class teachers, but in school practice there remain problems associated with a lack of management and communication skills, the need to improve interaction with parents, and adaptation to the challenges of the digital environment. The conclusion is made about the importance of further state and school support for class teachers for the successful implementation of national educational strategies.
Research materials
- 《中國教育現代化 2035》- 2035年教育發展的策略規劃。 - 北京:中華人民共和國教育部,2019年 («Образование Китая: Модернизация 2035» – стратегический план развития образования до 2035 года. Пекин: Минобр КНР, 2019).
- 中小學班主任工作條例》。 - 北京:中華人民共和國教育部,2009 (Положение о работе классных руководителей в начальных и средних школах. Пекин: Минобр КНР, 2009).
- 中華人民共和國教育部。中小學班主任培訓計畫。 – 北京:中華人民共和國教育部,2023 年 (Программа подготовки классных руководителей начальных и средних школ. Пекин: Минобр КНР, 2023).
- 實施高素質班主任培養計畫的決議.(教發 [2014] 5號)。 - 北京:中華人民共和國教育部,2014年12月20日 (Постановление о реализации Плана подготовки высококвалифицированных классных руководителей (приказ об учителях [2014] № 5). Пекин: Минобр КНР, 2014).
- 溫家寶. 在2007年全國教育工作會議上的演講(關於大力培養高素質教師和班主任 (Вэнь Цзябао. Выступление на Всекитайских совещаниях по вопросам образования (о необходимости подготовки высококвалифицированных учителей и классных руководителей). Пекин, 2007).
- 溫家寶. 在2010年全國教育工作會議上的演講(關於大力培養高素質教師和班主任 (Вэнь Цзябао. Выступление на Всекитайских совещаниях по вопросам образования (о необходимости подготовки высококвалифицированных учителей и классных руководителей). Пекин, 2010).
References
- Китикарь О. В. Информатизация и цифровизация педагогического образования: проблемы и перспективы развития // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2023. Т. 20. № 1. https://doi.org/10.22363/2312-8631-2023-20-1-63-77
- Тарасов А. Р. Профессиональная деятельность учителя в современной китайской школе в условиях информатизации образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 10 (153).
- Чжан Жуй. Исследование профессиональных компетенций классного руководителя в современной китайской школе // Образование. Наука. Научные кадры. 2024a. № 1. https://doi.org/10.24412/2073-3305-2024-1-315-322
- Чжан Жуй. Этапы формирования и развития института классного руководства в КНР // Образование. Наука. Научные кадры. 2024b. № 2. https://doi.org/10.24412/2073-3305-2024-2-265-272
- Li J., Xue E., Guo S. The effects of PISA on global basic education reform: a systematic literature review // Humanities and Social Sciences Communications. 2025. Т. 12. № 1. https://doi.org/10.1057/s41599-025-04403-z
- 刘姗姗. 教育改革背景下班主任的新角色 [硕士论文]. 哈尔滨: 哈尔滨师范大学, 2009 (Лю Шаньшань. Новые роли классного руководителя в контексте образовательных реформ [магистерское исследование]. Харбин: Харбинский педагогический университет, 2009).
- 杨东平. 艰难的日出:二十世纪中国现代教育 上海:文汇报,2003. (Ян Дунпин. Трудный восход солнца: ХХ век современного китайского образования. Шанхай: Вэньхуэй Пресс, 2003).
- 王海燕. 《关于班主任专业化的战略思考》 // 人民教育. 2012. № 2 (Ван Хайянь. Стратегические размышления о профессионализации классного руководителя // Народное образование (Китай). 2012. № 2).
- 王燕, 赵超. 我国中学班主任胜任力研究综述 [J] // 科协论坛. 2021. № 3 (Ван Янь, Чжао Чао. Обзор исследований компетентности классных руководителей средней школы в Китае // Форум ассоциации наук. 2021. № 3).
- 王静云. 中国学校班主任角色的独特性 // 中国教育杂志. 2016. № 3 (Ван Цзинъюнь. Уникальность роли классного руководителя в китайской школе // Journal of Education of China. 2016. № 3).
- 薄康兰. 新课程改革背景下普通高中班主任胜任力的研究 [D]. 江苏:苏州大学, 2018 (Бо Канглан. Исследование компетентности классных руководителей старших классов общеобразовательных школ в контексте реформы новой учебной программы: диссертация. Цзянсу: Университет Сучжоу, 2018).
- 赵谦森, 吴彦通, 常亚辉. 制度结构中的班主任. 北京: 教育科学出版社, 2018 (Чжао Цяньсэнь, У Яньтун, Чан Яхуэй. Классный руководитель в институциональной системе школьного воспитания. Пекин: Изд-во педагогической литературы, 2018).
- 陈风雷. 素质教育背景下中学班主任的角色 // 生活与教育. 2016. № 1 (Чэнь Фэнлэй. Роль классного руководителя средней школы в контексте качественного образования // Жизнь и воспитание. 2016. № 1).
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 5, 2025.
- Published: October 7, 2025.
Keywords
- классный руководитель
- профессиональные компетенции
- китайская система образования
- нормативные документы
- школьная практика
- class teacher
- professional competencies
- Chinese education system
- regulatory documents
- school practice
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC