• Original research article
  • October 7, 2025
  • Open access

Using artificial intelligence technologies to develop listening for the main idea skills in 4th-grade English lessons

Abstract

The research aims to provide a theoretical basis for the possibility of using artificial intelligence (AI) technologies to teach listening for the main idea in 4th-grade English lessons. The article examines different types of listening, the stages of working with an audio text, and the corresponding speech exercises. AI technologies are selected for creating exercises at each stage of working with the audio text. The scientific novelty of the research lies in elaborating a methodology aimed at developing listening for the main idea among 4th graders during English lessons. The research found that audio texts developed with the help of the Qwen chatbot (based on prompts) and their subsequent narration using Text-to-Speech take into account the age characteristics of leaners, the necessary lexical and grammatical topics.

Research materials

  1. Баранова К. М., Дули Д., Копылова В. В. Английский язык. 4 класс. Углублённый уровень: учебник: в 2 ч. М.: Просвещение, 2023.
  2. Быкова Н. И., Дули Д., Поспелова М. Д. Английский язык. 4 класс: учебник: в 2 ч. М.: Просвещение, 2023.
  3. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учебное пособие для студентов лингвистических университетов и факультетов иностранных языков высших педагогических учебных заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2006.
  4. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языка: базовый курс лекций: пособие для студентов педагогических вузов и учителей. М.: Просвещение, 2005.
  5. Титова С. В. Цифровая методика обучения иностранным языкам: учебник для вузов. М.: Издательство Юрайт, 2025.
  6. Федеральная рабочая программа начального общего образования «Иностранный (английский) язык» (для 2-4 классов образовательных организаций). М.: ФГБНУ «Институт стратегии развития образования», 2023.
  7. Blair A., Cadwalladar J. Academy Stars Level 3. L.: Macmillan Education, 2017.

References

  1. Байдикова Н. Л. Методика обучения английскому языку. М.: Издательство Юрайт, 2025.
  2. Вронская И. В. Методика раннего обучения английскому языку. СПб.: КАРО, 2015.
  3. Евстигнеев М. Н. Нейросеть Twee – новый инструментарий для педагога английского языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28. № 6. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-6-1428-1442
  4. Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПБ.: Изд-во «Русско-Балтийский информационный центр “БЛИЦ”»; “Cambridge University Press”, 2001.
  5. Миролюбов А. А. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Обнинск: Титул, 2010.
  6. Сысоев П. В. Технологии искусственного интеллекта в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2023. № 3.
  7. Тевилина Н. Б., Парфенова С. О. Использование аутентичных мультфильмов при развитии речевых умений в аудировании у младших школьников // Иностранный язык и культура в контексте образования для устойчивого развития: Международный сборник научно-методических статей III Международной научно-практической заочной конференции преподавателей, магистрантов и аспирантов, Псков, 19-20 мая 2018 года. Псков: ЛОГОС Плюс, 2018. Вып. 8.
  8. Трубицина О. И. Методика обучения иностранному языку. М.: Издательство Юрайт, 2024.
  9. Харламенко И. В. Чат-боты в обучении английскому языку // Иностранные языки в школе. 2023. № 3.
  10. Dudeney G., Hockley N., Pegrum M. Digital Literacies. L.: Routledge, 2013.
  11. Trivedi A. Speech to Text and Text to Speech Recognition Systems – A Review // IOSR Journal of Computer Engineering (IOSR-JCE). 2018. Vol. 20. Is. 2. Ver. I.

Author information

Anna Evgenyevna Zvereva

The Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

Irina Aleksandrovna Krylova

PhD

The Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 25, 2025.
  • Published: October 7, 2025.

Keywords

  • раннее обучение иностранным языкам
  • искусственный интеллект
  • развитие умений аудирования
  • начальная школа
  • синтез речи
  • early foreign language learning
  • artificial intelligence
  • development of listening skills
  • elementary school
  • speech synthesis

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)