Principles of creating a textbook on Russian as a Foreign Language for the language of the specialty “Informatics” (for secondary vocational institutions, A2 level)
Abstract
The article discusses the main difficulties associated with creating a textbook on the language of the specialty “Informatics” for foreign students who are at the initial stage of training. The aim of the study is to identify the basic principles for creating a textbook on the language of the specialty “Informatics”. The article examines and analyzes the most popular textbooks on the language of the specialty “Informatics”, identifies their advantages and disadvantages, formulates a list of requirements for a textbook on the language of the specialty, and suggests examples of lessons from the textbook of the authors of the article. The scientific novelty lies in systematizing the principles of creating a textbook on the language of the specialty for secondary vocational institutions, which take into account the peculiarities of the language of this discipline and the language level of students. As a result of the study, a system of principles for a textbook aimed at developing professional competence in students has been developed. Educational materials that reflect these principles have been created, and a lesson from the textbook of the authors of the article, intended for A2 level foreign language speakers studying in secondary vocational educational institutions, is described in detail.
Research materials
- Агаева А. Ю. Учебное пособие по русскому языку для иностранных студентов на материале курса информатики. Начальный этап. М.: МАДИ (ГТУ), 2007.
- Аросева Т. Е., Рогова Л. Г. Пособие по научному стилю речи для студентов-иностранцев подготовительных вузов факультетов вузов СССР. Основной курс. (Технический профиль). М.: Рус. яз., 1987.
- Беляева Е. А., Голосная Н. П. Русский язык как иностранный. Научный стиль речи. Учебное пособие. СПб.: Университет ИТМО, 2019.
- Васильева Т. В. Информатика. Книга для учащегося: учебное пособие по языку специальности. СПб.: Златоуст, 2012.
- Иванова Н. В. Научный стиль речи: тренировочные тесты и тексты (для студентов-иностранцев): учебное пособие. Воронеж: ВГУИТ, 2016.
- Кондрашова Н. В., Кокошникова Н. А. Русский язык в профессиональной деятельности: информационные технологии: учебное пособие. СПб.: ИТМО, 2019.
- Кравченко Г. Т., Шадрина Т. С. Русский как иностранный. Базовый уровень. Научный стиль речи. Математика: учебное пособие для иностранных учащихся этапа предвузовской подготовки. Орел: ФГБОУ ВПО «Госуниверситет – УНПК», 2013.
- Степаненко Е. В., Степаненко И. Т., Нивина Е. А. Информатика. Тамбов: Изд-во ФГБОУ ВПО «ТГТУ», 2018.
- Толстяков Р. Р., Забавникова Т. Ю., Попова Т. В. Информатика. Тамбов: Изд-во ФГБОУ ВПО «ТГТУ», 2011.
References
- Балыхина Т. М. Методика преподавания русского как неродного. М.: РУДН, 2016.
- Дубинская Е. В. Методика обучения языку специальности (на материале технического профиля): монография. М.: Русский язык. Курсы, 2019.
- Ещеркина Л. В., Скачкова Е. А., Казаченок Л. В. Индуктивный подход в преподавании иностранных языков: аспекты экстрополяции и синергии // Управление в современных системах. 2023. № 4.
- Захарова А. С. Структурно-содержательные особенности современного учебного пособия по русскому языку как иностранному для IT-специалистов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. № 5.
- Махмудов Ш. А., Уваровская Н. В. Организация исследования особенностей профессионально ориентированного обучения русскому языку как иностранному // Поволожский педагогический вестник. 2019. Т. 7. № 2 (23).
- Митрофанова О. Д. Язык специальности в системе обучения иностранных граждан. М.: Русский язык, 1987.
- Самсонова Л. В. Коммуникативные сценарии в профессиональной среде IT-специалистов и их отражение в учебных пособиях РКИ // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. № 2.
- Синильникова Е. С. Обзор учебных пособий, посвященных профессионально ориентированному обучению РКИ // Язык. Культура. Перевод: Межкультурная коммуникация в цифровую эпоху: сборник статей: в 2 ч. / под ред. В. А. Иконниковой, Е. В. Глушко, Н. А. Гусейновой. М.: РУСАЙНС, 2022. Ч. 2.
- Соляник О. Е. Создание учебного пособия по русскому языку для иностранных учащихся технических вузов // Таврический научный обозреватель. 2017. № 2 (19).
- Филатова Е. М., Реутова М. А. Алгоритмизированные способы представления материала в учебном пособии по языку специальности «информатика» в рамках обучения русскому языку как иностранному // Современный взгляд на обучение РКИ: нейроаспекты: материалы международной научно-практической конференции, Москва, 30 мая 2025 г. М.: МПГУ, 2025.
- Черкашина Е. Л., Жематлединов Р. И. Освоение общей лексики иностранными учащимися: на материале предмета информатики // Современное педагогическое образование. 2024. № 1.
- Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Высшая школа, 2003.
Funding
The publication was prepared with the financial support of the Ministry of Education of Russia as part of the state assignment on the topic “Organization of content and language integrated learning of Russian as a foreign language, taking into account the specifics of the acquired profession in educational organizations of secondary vocational education” (project No. VRFY-2025-0020).
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 28, 2025.
- Published: October 15, 2025.
Keywords
- русский язык как иностранный
- язык специальности «Информатика»
- создание учебного пособия
- средне-профессиональное образование
- Russian as a Foreign Language
- language of the specialty “Informatics”
- creation of a textbook
- secondary vocational education
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC