Formation of intercultural competence in adult learners in the context of corporate foreign language training
Abstract
The study aims to determine methodological approaches to the formation of intercultural competence in adult learners in the context of corporate foreign language training. The article reveals the theoretical foundations of the concept of intercultural competence, conducts a comparative analysis of its interpretations and structural components, and clarifies the content of the competence as applied to corporate training. Particular attention is paid to the specifics of corporate foreign language training for adults, which affects the nature and dynamics of intercultural competence formation. The connection between intercultural competence and professionally significant skills demanded in the corporate environment, namely the ability to conduct effective negotiations, the ability to work in multicultural teams, and readiness for intercultural integration, is theoretically substantiated. Based on the analysis of modern research, productive methods, means (project method, case method, game technologies, discussions, digital tools) are highlighted, and the methodology for intercultural competence formation, which includes diagnostic, cognitive, communicative-practical, integrative, and reflexive-evaluative stages, is revealed. The scientific novelty of the research lies in the fact that the integrative nature of intercultural competence is substantiated as a quality of the personality of an adult learner, which is formed in the context of corporate foreign language training, combining cognitive, communicative, affective, strategic, and analytical-reflexive components. As a result of the study, it was found that the formation of intercultural competence is determined by a combination of the practical orientation of the content, the use of active methods and digital technologies, as well as the creation of organizational, pedagogical, and methodological conditions in the corporate environment.
References
- Агаева Ю. С., Кондратенко Е. В. Методологические подходы к формированию межкультурной компетенции будущего менеджера в процессе обучения иностранному языку в вузе // Педагогическое образование в России. 2014. № 9.
- Ван Ши. Компонентный состав межкультурной компетенции студентов-лингвистов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. № 10.
- Ван Ши, Щеглова И. В. Межкультурная компетенция: векторы интерпретации, смежные понятия (теоретические основы) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023a. Т. 8. № 7.
- Ван Ши, Щеглова И. В. Сущностно-содержательные характеристики аксиологического подхода к формированию межкультурной компетенции иностранных студентов (теоретические основы) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023b. Т. 8. № 7.
- Галеева Г. М., Нигматуллина А. Ф. Формирование межкультурной компетенции в процессе обучения иностранному языку с помощью метода проектов // Экономический форум «Экономика в меняющемся мире»: сборник научных статей. Казань: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2017.
- Гнатенко К. С. Библиографический обзор современных научных публикаций в контексте понятия «межкультурная коммуникативная компетенция» // Мир науки, культуры, образования. 2025. № 1 (110).
- Дегтярева Е. М., Мосиенко Л. В. Дидактический потенциал игровых технологий в обучении иностранному языку ИТ-специалистов // Современные проблемы науки и образования. 2024a. № 3. https://doi.org/10.17513/spno.33494
- Дегтярева Е. М., Мосиенко Л. В. Технологии современного корпоративного обучения иностранному языку специалистов информационных систем // Журавлевские чтения. Научно-педагогические основы проектирования личностно-созидающей стратегии образования: материалы IX Международной научно-практической конференции, Москва, 13 февраля 2024 года. М.: Государственный университет просвещения, 2024b.
- Дубовицкий Р. А. Анализ тенденций и определение эффективных форм и методов корпоративного образования в России // Общество: социология, психология, педагогика. 2025. № 2. https://doi.org/10.24158/spp.2025.2.11
- Косачева В. О. Формирование межкультурной иноязычной компетенции у студентов неязыкового вуза // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 2 (99).
- Краснощекова Г. А. Реализация интегрированного дополнительного профессионального образования // Язык и культура. 2020. № 49. https://doi.org/10.17223/19996195/49/14
- Кусарбаев Р. И., Довгополова Л. Б., Демакова Г. А., Мухаметшина О. В. Формирование межкультурной компетенции у студентов вузов в процессе преподавания иностранных языков // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 9.
- Лазарева А. С. Методические особенности обучения взрослых иностранным языкам // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2025a. № 1 (73).
- Лазарева А. С. Особенности применения технологии активного обучения в иноязычной подготовке взрослых в корпоративной среде // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2025b. Т. 10. № 5. https://doi.org/10.30853/ped20250077
- Марфина Ж. В., Сидоренко О. И. Структура и сущность межкультурной коммуникативной компетентности учителя иностранных языков // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2023. № 1 (38). https://doi.org/10.36809/2309-9380-2023-38-163-168
- Мосиенко Л. В., Апанасюк Л. А., Дегтярева Е. М. Специфика обучения иностранному языку специалистов информационных систем в корпоративном образовании // ЦИТИСЭ. 2024. № 3 (41).
- Савочкина Е. И., Жукова Т. А. Использование обучающих ботов в процессе развития межкультурной компетенции у студентов-лингвистов // Вестник Мининского университета. 2023. Т. 11. № 4 (45). https://doi.org/10.26795/2307-1281-2023-11-4-8
- Силенков В. И., Тарасова М. И. Дополнительное профессиональное образование взрослых как элемент непрерывного образования // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2021. Т. 20. № 1 (158).
- Чакур К. С. Современная научная трактовка понятия «межкультурная коммуникативная компетенция» // Вестник Российской международной академии туризма. 2018. № 1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 5, 2025.
- Published: October 20, 2025.
Keywords
- корпоративное обучение
- взрослые обучающиеся
- иностранные языки
- межкультурная компетенция
- corporate training
- adult learners
- foreign languages
- intercultural competence
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC