The problem of continuity in continuous foreign language education: origins and solutions
Abstract
This article investigates the challenges of implementing the lifelong education concept in the field of foreign language teaching. The aim of the study is to identify and provide a scientific rationale for solutions to the key issues within the system of continuous foreign language education. Based on a theoretical analysis of philosophical and pedagogical foundations, the essence of lifelong education is revealed as a system, a principle, an activity, and a value. Particular focus is placed on identifying key contradictions and systemic gaps in foreign language training, especially the critical transition from secondary school to university. The lack of continuity in assessing foreign language proficiency is analyzed in detail as the central problem. Drawing on systemic, activity-based, and culturological approaches, the author develops a set of ten organizational and pedagogical conditions aimed at building a holistic and effective model of continuous foreign language education that meets the challenges of globalization and the digital transformation of society. The scientific novelty of the research lies in the description of key problems associated with the transition of students from one educational level to another within the “school-university” system and the development of a set of organizational and pedagogical conditions for building an effective system of continuous foreign language education. As a result of the research, the author proposes specific tools for overcoming systemic gaps and building an effective trajectory of continuous foreign language education at all its stages.
Research materials
- Меморандум непрерывного образования Европейского Союза. 2001. https://www.znanie.org/docs/memorandum.html
- Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. http://www.kremlin.ru/acts/bank/36698
- Философский словарь. https://www.harc.ru/slovar/1417.html
References
- Белова Е. Н. Становление и развитие сетевой самообучающейся организации дополнительного профессионального образования: дисс. … д. пед. н. Красноярск, 2019.
- Бергсон А. Два источника морали и религии. М.: Канон, 1994.
- Владиславлев А. П. Непрерывное образование: проблемы и перспективы. М.: Мол. гвардия, 1978.
- Гальскова Н. Д. Проблемы иноязычного образования на современном этапе и возможные пути их решения // Иностранные языки в школе. 2012. № 9.
- Гафурова Н. В. Идеи и проблемы опережающего образования // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 4.
- Горшкова В. В., Малиновский И. Б. Непрерывное образование в российской культуре и мультикультурном мировом пространстве // Непрерывное образование. 2012. Вып. 1.
- Даринский А. В. Непрерывное образование // Советская педагогика. 1975. № 1.
- Мазилов В. А. Психодидактика и непрерывное образование: методологические проблемы непрерывного образования // Методология современной психологии. 2019. № 10.
- Остапенко А. А. Как верно выстроить систему непрерывного образования сообразно закону «полосатой жизни»? // Социальная педагогика. 2024. № 3.
- Расторгуев В. Н. Непрерывное реформирование системы образования далеко от целей непрерывного образования в России // Философия политики и права. 2021. № 12.
- Dave R. H. Foundations of a lifelong education; some methodological aspects. Hamburg, 1976.
- Krotenko T. Yu., Kanunikova M. I., Lesnikova O. V. Personal mobility as a unique element of the conceptual sphere of continuing education // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2021. № 7 (57).
- Kuvshinova E. E. Life-long education: a review of Soviet Experience and its traces in modern Russian educational system // Modern Pedagogical Education. 2020. № 5.
- Levi E. I. Language Learning Technology in Lifelong Language Learning // Embracing Technological Advancements for Lifelong Learning / ed. M. M. Hawamdeh, F. Abdelhafid. Hershey, 2024. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-1410-4.ch012
- Naumčiuk T. Adult learners’ motivation to learn a foreign language. Professional studies // Theory and practice. 2023. № 27 (1).
- Vadivel B., Namaziandost E., Saeedian A. Progress in English Language Teaching Through Continuous Professional Development – Teachers’ Self-Awareness, Perception, and Feedback // Frontiers in Education. 2021. Vol. 6.
- Van der Ploeg M., Keijzer M., Lowie W. Language learning, motivation, and well-being in later life // Social Sciences & Humanities Open. 2023. Vol. 8. № 1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 25, 2025.
- Published: October 21, 2025.
Keywords
- непрерывное образование
- непрерывное иноязычное образование
- преемственность в контроле уровня владения иностранным языком
- организационно-педагогические условия непрерывного иноязычного образования
- lifelong education
- continuous foreign language education
- continuity in foreign language proficiency assessment
- organizational and pedagogical conditions of continuous foreign language education
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC