• Original research article
  • October 30, 2025
  • Open access

Practices for implementing an interdisciplinary approach in the context of digital transformation in higher education

Abstract

The research aims to determine effective practices for implementing an interdisciplinary approach in the professional training of future specialists within higher education. The article examines the theoretical and methodological foundations of the interdisciplinary approach as a key tool for updating the content of higher education. Four technologies for implementing interdisciplinary education are analyzed: integration of interdisciplinary techniques using STEM and STEAM as examples, creation of interdisciplinary project teams, holding interdisciplinary educational events, and developing collaborations with business and industry. The results of a survey of students and teachers, reflecting the effectiveness, difficulties, and prospects of implementing these practices, are presented. The scientific novelty of the research lies in the identification of effective practices for integrating an interdisciplinary approach (STEM/STEAM, project teams, interdisciplinary educational events, collaborations with industry and business) into the educational process of a university. An analysis of the perception of these practices by teachers and students was conducted. The difficulties, effectiveness, and prospects of implementing the considered interdisciplinary practices in the professional training of future specialists were identified. The results obtained supplement the theoretical and methodological base for the implementation of interdisciplinary education in the context of the digital age.

Research materials

  1. Мировые тренды образования в российском контексте // Институт образования ВШЭ. 2024. https://ioe.hse.ru/edu_global_trends/2025/
  2. Об утверждении стратегического направления в области цифровой трансформации отрасли науки и высшего образования до 2030 года: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 5.07.2025 № 1805 // Правительство Российской Федерации: официальный сайт. http://static.government.ru/media/files/qqh2I4jKXpyZSAcbtTWcHJxbgOCMkuhI.pdf
  3. OECD. PISA 2022 Results (Volume V): Learning Strategies and Attitudes for Life. P.: OECD Publishing, 2024.

References

  1. 1. Кибыш А. И., Наринян А. А. Междисциплинарный подход в преподавании гуманитарных дисциплин в аграрном вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2025. № 2 (72). https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-83-91
  2. Клебанов А. Ф., Коваленко М. Е., Габусу П. А. Высшее образование, производство и ИТ: этапы и направления долгосрочного сотрудничества (опыт ГК «Цифра») // Научно-технический и производственный журнал «Горная промышленность». 2025. № 1. https://doi.org/10.30686/1609-9192-2025-1-18-22
  3. Никитина Т. В. Практическая реализация междисциплинарного подхода в школьном образовании // Концепт. 2025. № 1. https://doi.org/10.24412/2304-120X-2025-11012
  4. Семенова М. В., Ефимова Н. В., Шилкова Т. В. Междисциплинарное учебно-методическое сопровождение медико-биологических дисциплин с использованием ресурсов «Технопарка универсальных педагогических компетенций» // Перспективы науки и образования. 2024. № 1 (67). https://doi.org/10.32744/pse.2024.1.14
  5. Токтарова В. И., Ребко О. В. Модели цифровых компетенций сотрудников: структурно-содержательный анализ // Высшее образование сегодня. 2022. № 5-6.
  6. Токтарова В. И., Федорова С. Н. Проектирование адаптивной системы математической подготовки студентов вузов: методологическое обоснование // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2018. № 1 (190). https://doi.org/10.23951/1609-624X-2018-1-164-171
  7. Удовенко Е. В. Роль междисциплинарного подхода в проектировании образовательных программ для магистратуры технических направлений // Управление образованием: теория и практика. 2025. Т. 15. № 7-1.
  8. Худякова А. В. Реализация STEAM-подхода на базе Технопарка универсальных педагогических компетенций // Управление образованием: теория и практика. 2024. Т. 14. № 9-2. https://doi.org/10.25726/k7384-7099-7999-p
  9. Чикина Т. Е., Крыгин С. В. Междисциплинарный подход в формировании общепрофессиональных компетенций будущих специалистов в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 84-1.
  10. Abramovich S., Pratusevich M. Y. Advancing STEM education and research through preparing students with special interest in mathematics and science // Advances in Educational Research and Evaluation. 2024. Vol. 5. № 1. https://doi.org/10.25082/aere.2024.01.001
  11. Amanova A. K., Butabayeva L. A., Abayeva G. A., Umirbekova A. N., Abildina S. K., Makhmetova A. A. A systematic review of the implementation of STEAM education in schools // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2025. Vol. 21. № 1. https://doi.org/10.29333/ejmste/15894
  12. Beigel D., Blaurock I., Sauter V. How interdisciplinary hackathons foster the linking of teaching and practice // Learning in the Age of Digital and Green Transition (ICL 2022) / eds. M. E. Auer, W. Pachatz, T. Rüütmann. Cham: Springer, 2023. Vol. 634.
  13. Bobek S., Zimmermannová J., Sternad Zabukovšek S. Special Issue: Technology-Enabled Interdisciplinary Learning in Economic/Business Studies // Sustainability. 2023. Vol. 15. № 3. https://doi.org/10.3390/su15031976
  14. Ciolan L., Manasia L. Picturing innovation in higher education: a photovoice study of innovative pedagogies // Active Learning in Higher Education. 2024. https://www.x-mol.com/paper/1782076532177035264
  15. Garbin M. C., Oliveira E. T. de.Interdisciplinary project to build teaching skills: a pedagogical approach // Creating the University of the Future. – Zukunft der Hochschulbildung – Future Higher Education / eds. U. D. Ehlers, L. Eigbrecht. Wiesbaden: Springer VS, 2024.
  16. Kebritchi M., Hirumi A., Bai H. The role of interdisciplinary pedagogy in preparing teachers for digital classrooms // Educational Technology Research and Development. 2024. Vol. 72. № 3.
  17. Kolmos A., Holgaard J. E., Routhe H. W., Winther M., Bertel L.Interdisciplinary project types in engineering education // European Journal of Engineering Education. 2023. Vol. 49. № 2.
  18. Makrides G. A paradigm shift to Education 4.0: the STEAME school of the future // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании: материалы VI Международной научной конференции, Красноярск, 20-23 сентября 2022 года: в 3 ч. Красноярск: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева, 2022. Ч. 1.
  19. Medeshova A., Adelbaeva N., Kushekkaliev A., Akimova S., Khazhgaliyeva G., Ramazanova L., Kassymova А. The impact of pedagogical approaches for forming digital competence in students // Qubahan Academic Journal. 2025. Vol. 5. № 4.
  20. Portillo-Blanco A., Guisasola J., Zuza K.Integrated STEM education: addressing theoretical ambiguities and practical applications // Frontiers in Education. 2025. Vol. 10.
  21. Ribault S., Bessaguet H., Ardaillon H, Rousson G., Nivesse D., Fareh T., Malishchuk A.-S., Milot M., Eklu B., Seguin P., Rode G. To other new educational ways for interdisciplinary cooperation and innovation: about a student-driven hackathon // MedEdPublish. 2024. Vol. 12.
  22. Shenbagavalli D.Interdisciplinary learning and project-based education // International Journal of Emerging Knowledge Studies. 2025. Vol. 4. № 2.
  23. Slukhenska R., Biriuk I., Nazymok Y.Interdisciplinary in modern scientific and pedagogical discourse // Image of the Modern Pedagogue. 2024. № 2 (215).
  24. Sukhomlynova O., Lysenko T., Rembach O., Pavelko V., Kovalchuk Y. Implementing interdisciplinary methods in the educational framework // Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade. 2024. № 17. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse3.61-72
  25. Vienni-Baptista B., Pohl C. E. Exploring interdisciplinarity and transdisciplinarity as knowledge regimes: a heuristic tool for disentangling understandings in academia and policy // Science, Technology, & Human Values. 2023. Vol. 49. № 6.
  26. Voogt J., Knezek G., Cox M. The integration of interdisciplinary competencies and digital literacy in teacher education: a review // Computers & Education. 2023. Vol. 187.
  27. Wang G., Kasraian D., Valk C., Kersten A., Hurst W., Lu, Y., Wesemael P. van.Interdisciplinary hackathons for community-based co-design with older adults: a case study // CoDesign. 2024. № 21 (1).
  28. Wu J., Hao W.Interdisciplinary thematic teaching: connotation and characteristics, practical paths // World Journal of Educational Research. 2025. № 12 (1). https://doi.org/10.22158/wjer.v12n1p49
  29. Zhong Y., Luo M., Song Q., Liu J.Interdisciplinary Teaching Based on “Problem and Collaboration” with the Support of Information Technology // Leading Smart Education. Lecture Notes in Educational Technology. Singapore: Springer, 2025. https://doi.org/10.1007/978-981-97-8148-5_26

Author information

Olga Vasiljevna Rebko

Mari State University, Yoshkar-Ola

Tatyana Nikolaevna Petrova

Dr

Mari State University, Yoshkar-Ola

About this article

Publication history

  • Received: October 13, 2025.
  • Published: October 30, 2025.

Keywords

  • междисциплинарный подход
  • цифровая трансформация образования
  • STEM-образование
  • образовательные технологии
  • высшее образование
  • interdisciplinary approach
  • digital transformation of education
  • STEM education
  • educational technologies
  • higher education

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)