• Original research article
  • December 26, 2017
  • Open access

PERSONALLY ORIENTED INTERACTION “STUDENT - TEACHER” AS A BASIS OF HUMANISTICALLY ORIENTED PEDAGOGICAL PROCESS (BY THE EXAMPLE OF LABOUR LAW TEACHING)

Abstract

The article reveals the forms and techniques of the personally oriented interaction of the teacher and the student in the context of the actualized idea of modern education humanization, and also the ways of pedagogical maintenance of students aimed at starting the mechanisms of trainees’ self-development and target orientation, which can be used by a higher school teacher.

References

  1. Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования // Педагогика. 1997. № 4. С. 11-17.
  2. Викулина М. А. Личностно-ориентированный подход в педагогике: теоретическое обоснование и пути реализации: учеб. пособие. Н. Новгород: НГЛУ им. Н. А. Добролюбова, 2004. 296 с.
  3. Зинченко В. П., Моргунов Е. Б. Человек развивающийся. Очерки российской психологии. М.: Тривола, 1994. 304 с.
  4. Кульневич С. В. Педагогика личности: от концепций до технологий: учеб.-практ. пособие. Ростов н/Д: ТЦ «Учитель», 2001. 160 с.
  5. Сериков В. В. Личностный подход в образовании: концепции и технологии. Волгоград: Перемена, 1994. 152 с.
  6. Хазанов П. А. Оптимизация межличностных отношений и взаимодействий в системе «учитель - ученик» (на материале индивидуальных занятий художественно-творческой деятельностью). М., 2006. 281 с.
  7. Якиманская И. С. Принципы построения образовательных программ и личностное развитие учащихся // Вопросы психологии. 1999. № 3. С. 39-47.

Author information

Alena Viktorovna Ostapenko

Lobachevsky University

About this article

Publication history

  • Published: December 26, 2017.

Keywords

  • гуманизация образования
  • педагогическое взаимодействие
  • личностно-ориентированный подход
  • педагогическое сопровождение
  • ценностные ориентиры отношений «студент - преподаватель»
  • педагогическая поддержка
  • humanization of education
  • pedagogical interaction
  • personally oriented approach
  • pedagogical maintenance
  • value guidelines of relations “student - teacher”
  • pedagogical support

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)