• Original research article
  • December 26, 2017
  • Open access

THE ROLE OF A SUPERVISOR IN DEVELOPING YOUNG TEACHERS’ PROFESSIONAL COMPETENCES

Abstract

The article considers the problem of preparing young teachers for practical realization of a competence-based education model. The paper evaluates the potentials of the supervisor’s institution in relation to a competence aspect and identifies its basic development trends. The author analyzes the changes in the paradigms of teachers’ professional training, emphasizes the importance of on-the-job training, discusses the role of a supervisor as a professional teacher-trainer and formulates recommendations for its improvement.

References

  1. Баева О. Н. Обучение руководителей образовательных учреждений // Известия Байкальского государственного университета. 2011. № 6. С. 229-233.
  2. Дюжева М. Б. Формирование профессиональной компетентности молодых педагогов вуза // Сибирский торгово-экономический журнал. 2013. № 1 (17). С. 67-73.
  3. Никитина В. В. Роль наставничества в современном образовании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2013. № 6 (15). С. 50-56.
  4. Осипова Т. Ю. Функциональные векторы педагогического наставничества // Концепт. 2015. № 3. С. 141-145.
  5. Поздеева С. И. Наставничество как деятельностное сопровождение молодого специалиста: модели и типы наставничества // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2017. № 2 (16). С. 87-91.
  6. Саватер Ф. Беседы об этике. М.: Международные отношения, 2000. 150 с.
  7. Koerner M. E. The cooperating teacher: An ambivalent participant in student teaching // Journal of Teacher Education. 1992. № 43. P. 49-54.

Author information

Viktoriya Viktorovna Pshenichnaya

Moscow Witte University

About this article

Publication history

  • Published: December 26, 2017.

Keywords

  • профессиональное образование
  • педагогическое образование
  • наставник
  • навыки преподавания
  • навыки обучения
  • образовательная среда
  • professional training
  • pedagogical education
  • supervisor
  • teaching skills
  • learning skills
  • educational environment

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)