THE ROLE OF A SUPERVISOR IN DEVELOPING YOUNG TEACHERS’ PROFESSIONAL COMPETENCES
Abstract
The article considers the problem of preparing young teachers for practical realization of a competence-based education model. The paper evaluates the potentials of the supervisor’s institution in relation to a competence aspect and identifies its basic development trends. The author analyzes the changes in the paradigms of teachers’ professional training, emphasizes the importance of on-the-job training, discusses the role of a supervisor as a professional teacher-trainer and formulates recommendations for its improvement.
References
- Баева О. Н. Обучение руководителей образовательных учреждений // Известия Байкальского государственного университета. 2011. № 6. С. 229-233.
- Дюжева М. Б. Формирование профессиональной компетентности молодых педагогов вуза // Сибирский торгово-экономический журнал. 2013. № 1 (17). С. 67-73.
- Никитина В. В. Роль наставничества в современном образовании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2013. № 6 (15). С. 50-56.
- Осипова Т. Ю. Функциональные векторы педагогического наставничества // Концепт. 2015. № 3. С. 141-145.
- Поздеева С. И. Наставничество как деятельностное сопровождение молодого специалиста: модели и типы наставничества // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2017. № 2 (16). С. 87-91.
- Саватер Ф. Беседы об этике. М.: Международные отношения, 2000. 150 с.
- Koerner M. E. The cooperating teacher: An ambivalent participant in student teaching // Journal of Teacher Education. 1992. № 43. P. 49-54.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 26, 2017.
Keywords
- профессиональное образование
- педагогическое образование
- наставник
- навыки преподавания
- навыки обучения
- образовательная среда
- professional training
- pedagogical education
- supervisor
- teaching skills
- learning skills
- educational environment
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC