• Original research article
  • April 30, 2018
  • Open access

CONCEPTUAL APPROACHES AND THEORETICAL MODEL OF THE NOTION “MULTILINGUAL GIFTEDNESS” IN MODERN LINGUODIDACTIC KNOWLEDGE

Abstract

The article reveals the need to introduce a new notion - students’ “multilingual giftedness” - into scientific use that can give rise to the development of a new conception of effective teaching several foreign languages in modern linguo-didactic science in conditions of higher and secondary schools. The paper analyzes the existing sources revealing approaches to the development of the personality’s giftedness. The author’s definition and theoretical model of the scientific notion being developed are proposed. The main advantage of the new model is synthesis of psycholinguistic components and their interactive-dynamic organization.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: Златоуст, 1999. 472 с.
  2. Богоявленская Д. Б. Одаренность: теория и практика [Электронный ресурс]. URL: http://www.den-za-dnem.ru/page.php?article=673 (дата обращения: 11.03.2018).
  3. Богоявленская Д. Б., Богоявленская М. Е. Одаренность: природа и диагностика. М.: АНО «ЦНПРО», 2013. 208 с.
  4. Игна О. Н. «Слагаемые» лингвистической одаренности и способностей к иностранным языкам // Вестник Томского государственного педагогического университета (TSPU Bulletin). 2012. № 10 (125). С. 109-113.
  5. Инвестиционная модель одаренности [Электронный ресурс]. URL: http://rudocs.exdat.com/docs/index-279564.html ?page=9 (дата обращения: 10.03.2018).
  6. Наша новая школа и Программа развития образования на период до 2020 года [Электронный ресурс]. URL: https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/raznoe/2013/07/09/nasha-novaya-shkola-i-programma-razvitiya-obrazovaniya-na-period (дата обращения: 10.03.2018).
  7. Одарённый (толкование понятия) [Электронный ресурс] // Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка. URL: http://www.ozhegov.org/words/20036.shtml (дата обращения: 11.03.2018).
  8. Теоретические модели одаренности [Электронный ресурс]. URL: http://www.vashpsixolog.ru (дата обращения: 10.03.2018).
  9. Шульц О. Е., Азмина Т. И. Мультилингвальная одаренность подростков в региональной культурно-языковой среде: монография / Федер. гос. авт. образоват. учреждение высш. образования «Волгогр. гос. ун-т»; Волж. гуманит. ин-т (фил.) ВолГУ. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2017. 97 с.
  10. Щербатых Л. Н. Теоретические и прикладные аспекты выявления лингвистически одаренных школьников // Наука и школа. 2013. № 4. С. 36-39.

Author information

Ol'ga Evgen'evna Shul'ts

Volgograd State University (Branch) in Volzhsky

About this article

Publication history

  • Received: March 22, 2018.
  • Published: April 30, 2018.

Keywords

  • социальный заказ
  • одаренность
  • мультилингвальная одаренность
  • полилингвизм
  • лингвистическая мобильность
  • коммуникативно-мобильная личность
  • social order
  • giftedness
  • multilingual giftedness
  • multilingualism
  • linguistic mobility
  • communicative-mobile personality

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)