• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Team and Interactive Methods of Teaching as Means to Form Secondary School Pupils’ Financial Competence

Abstract

The research objective includes theoretical and experimental justification of a model to form financial competence using active teaching methods. The paper provides theoretical foundations of an integration model, the efficiency of which was justified by statistical data. It is proved that team and interactive methods raise efficiency of teaching if used together with the moderation technology. Scientific originality of the study includes developing an efficient model to form financial competence under the conditions of the class-and-lesson system; the proposed educational module can be used within the framework of the social science course. The research findings are as follows: the publication fills the existing gaps in studies on the use of team and interactive methods to form secondary school pupils’ financial competence; the authors develop an efficient and up-to-date competence formation model, which includes the moderation technology and the Singaporean methodology and is based on team and interactive methods of teaching. The proposed model is especially relevant in the light of upcoming modernization of educational content stipulated by the necessity to introduce larger pieces of financial information.

References

  1. Бурняшева Л. А., Газгиреева Л. Х. Активные и интерактивные методы обучения в образовательном процессе высшей школы: метод. пособие. М. - Пятигорск: КНОРУС; Пятигорский гос. лингвист. ун-т, 2016. 192 с.
  2. Кириллова С. Сингапурская методика «дружит» с ФГОС [Электронный ресурс] // Управление школой. 2014. Январь. С. 34-39. URL: https://docviewer.yandex.ru/?lang=ru&tm=1587037106&tld=ru&name=Upr_01_2014-34_39.pdf&text=Сингапурская+методика+обучения&url=https%3A//www.hse.ru/data/2013/12/19/1338937415/Upr_01_2014-34_39.pdf&lr=13&mime=pdf&l10n=ru&sign=70f75dd8021709fd7c536ed2935ab7bf&keyno=0 (дата обращения: 14.03.2019).
  3. Медведь И. В. Опросник по финансовой грамотности школьников как инструмент педагогического исследования: требования к содержанию [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 3. URL: http://www.science-education.ru/article/view?id=27652 (дата обращения: 14.03.2019).
  4. Мудрик А. В. Социальная педагогика: учеб. для студ. пед. вузов / под ред. В. А. Сластенина. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Академия, 2000. 200 с.
  5. Пуляевская А. Сингапурская методика: основные понятия [Электронный ресурс] // NIT for you. Новые информационные технологии для тебя. 2019. 20 марта. URL: https://nitforyou.com/singapurskaya-metodika/ (дата обращения: 15.04.2019).
  6. Фирюлина Н. В. Формы и методы педагогического сотрудничества: сингапурская методика [Электронный ресурс] // Концепт: науч.-метод. электрон. журн. 2018. № V4. С. 65-73. URL: https://e-koncept.ru/2018/186037.htm (дата обращения: 16.04.2020).
  7. Фрумин И. Д., Добрякова М. С., Баранников К. А., Реморенко И. М. Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра. Предварительные выводы международного доклада о тенденциях трансформации школьного образования / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2018. 28 с.
  8. Ялышева А. А. «Сингапурская» методика обучения. Из опыта работы учителя английского языка [Электронный ресурс] // Английский язык в школе. 2014. № 4 (48). URL: https://www.titul.ru/uploads/journal/52/journal_48_07-12.pdf (дата обращения: 16.04.2020).

Author information

Sergei Mikhailovich Shingaev

Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

Irina Valer'evna Medved'

Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Received: March 2, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • финансовая грамотность
  • модель формирования финансовой грамотности
  • образовательная технология
  • технология модерации
  • командные и диалоговые методы обучения
  • «навыки XXI века»: креативность, критическое мышление, коммуникация и координация
  • financial competence
  • model to form financial competence
  • educational technology
  • moderation technology
  • team and interactive methods of teaching
  • XXI-century skills
  • creativity
  • critical thinking
  • communication and coordination

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)