• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Formation of Value-Oriented Attitude to Academic Work as Problem of Future Primary School Teachers’ Training

Abstract

The aim of the study is to actualise in theory and practice the approaches to the issue of forming a value-oriented attitude to academic work with regard to developmental trends in the Russian education. The article specifies general understanding of a value-oriented attitude to academic work among future primary school teachers (Ural State Pedagogical University students) and determines whether they are ready to form such an attitude in their future pupils. Scientific novelty of the research lies in interpreting its key definition of a “value-oriented attitude to academic work” thought of as an integrative quality, which manifests in pupils’ accepting education process as such, understanding its social significance, having a cognitive motivation, being ready for an overcoming situation, having sophisticated reflection skills. The result of the data analysis of the students survey makes it possible to conclude that the students are at an insufficient level of practice-oriented readiness to form a value-oriented attitude to academic work, which is also connected to the professional training process of future teachers.

References

  1. Акимова С. С., Лельчицкий И. Д. Формирование ценностно-смыслового отношения младших школьников к учебной деятельности [Электронный ресурс] // Студенческий: электронный научный журнал. 2018. № 4. URL: https://sibac.info/journal/student/24/98656 (дата обращения: 03.05.2020).
  2. Алибекова З. Н. Психолого-педагогические основы формирования эмоционально-ценностного отношения старшеклассников к семье // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2012. № 2. С. 5-9.
  3. Андрюнина А. С. К вопросам формирования ценностного отношения к малой родине у учеников начальной школы // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2017. № 25. С. 21-23.
  4. Анисимов С. Ф. Введение в аксиологию. М.: Современные тетради, 2001. 127 с.
  5. Жукова Н. А. Исследование эмоционально-ценностного отношения школьников к учению [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-emotsionalno-tsennostnogo-otnosheniya-shkolnikov-k-ucheniyu (дата обращения: 03.04.2020).
  6. Задунова Е. В. Формирование учебной мотивации младших школьников // Учитель. 2007. № 2. С. 20-21.
  7. Каган М. С. Философская теория ценности. СПб.: Петрополис, 1997. 205 с.
  8. Коротаева Е. В., Дылдина Д. В. Формирование у младших школьников ценностного отношения к учению: аспекты теории и практики // Педагогическое образование в России. 2019. № 5. С. 23-28.
  9. Куракина А. О. Педагогические условия формирования эмоционально-ценностного отношения школьников к учебной деятельности // Фундаментальные исследования. 2014. № 11: в 12-ти ч. Ч. 6. С. 1366-1370.
  10. Лернер И. Я. Человеческий фактор и функции содержания образования // Советская педагогика. 1987. № 11. С. 60-65.
  11. Мясищев В. Н. Сознание как единство отражения действительности. СПб.: Питер, 2007. 94 с.
  12. Савинова Л. Ю., Иванова М. Н. Диагностика проявления ценностного отношения младших школьников к учению // Герценовские чтения. Начальное образование. 2014. № 1. С. 107-113.
  13. Сластенин В. А., Чижакова Г. И. Введение в педагогическую аксиологию. М.: Академия, 2003. 192 с.
  14. Соколовская О. И. Работа по развитию мотивации к учению у первоклассников [Электронный ресурс]. URL: http://school2100.com/upload/iblock/755/755a995b4ac1fcb181b7d03928b3c805.pdf (дата обращения: 04.04.2020).
  15. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки РФ от 6 октября 2009 г. № 373. URL: https://base.garant.ru/197127/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33#friends (дата обращения: 01.04.2020).

Author information

Evgeniya Vladislavovna Korotaeva

Ural State Pedagogical University

Dar'ya Viktorovna Dyldina

Ural State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 10, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • аксиологический подход
  • ценностное отношение к учению
  • начальная школа
  • профессиональная подготовка будущих учителей
  • практико-ориентированная готовность
  • axiological approach
  • value-oriented attitude to academic work
  • primary school
  • future teacher’s professional training
  • practice-oriented readiness

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)