• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Developing Spatial Thinking of Engineering and Technical Profile Students While Studying Geometrical Applications of Multiple Integrals

Abstract

The research objective includes developing methodology to study the topic “Geometrical Applications of Multiple Integrals” with a view to form spatial thinking of engineering and technical profile students. An analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the problem testifies to the absence of universal methodology to study this branch of mathematics at higher education institutions. Causes of students’ low “geometrical” competence are revealed. Scientific originality of the paper involves developing stage-by-stage methodology to study the topic “Geometrical Applications of Multiple Integrals”, which includes tasks aimed to systematize previously acquired knowledge and skills. The conducted research allows identifying intra-disciplinary and interdisciplinary relations of geometry with allied academic disciplines within fields of study 13.03.01 “Heat Power Engineering and Heat Engineering”, 13.03.02 “Electrical and Power Engineering”, 35.03.06 “Agricultural Engineering”. The developed methodology allows systematization of previously studied theoretical and practical material on plane and spatial geometry, helps to ascertain correlation of newly introduced and previously studied material, promotes development of logical and spatial thinking of engineering and technical profile students.

References

  1. Алексеева К. В., Ермак Е. А. О развитии пространственного мышления студентов на основе решения стереометрических задач // Вестник Псковского государственного университета. Серия «Естественные и физико-математические науки». 2017. № 10. С. 61-65.
  2. Василенко А. В. Развитие пространственного мышления учащихся в процессе изучения геометрии: психологический аспект // Преподаватель XXI век. 2010. № 2: в 2-х ч. Ч. 1. С. 170-174.
  3. Гаер М. А., Лапшина Е. С., Марков С. Н. Результаты государственной итоговой аттестации в форме основного государственного экзамена по математике в Иркутской области в 2019 году. Методические рекомендации [Электронный ресурс]. URL: http://gia-irk.ucoz.net/mr_ogeh_mat_2019.pdf (дата обращения: 16.05.2020).
  4. Евдокимова Л. А., Масаева А. А. и др. ЕГЭ - 2019. Анализ результатов единого государственного экзамена на территории Калининградской области в 2018-2019 году [Электронный ресурс]. URL: https://www.koiro.edu.ru/activities/nauchno-metodicheskaya-deyatelnost/redaktsionno-izdatelskaya-deyatelnost/spisok-literatury-izdannoy-koiro/2019/ege-2019.pdf (дата обращения: 16.05.2020).
  5. Жук Л. В. Развитие пространственного компонента мыслительной деятельности бакалавров при обучении геометрии в среде компьютерной математической системы // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 3. С. 35-39.
  6. Зепнова Н. Н. Развитие пространственного мышления школьников - залог успешного изучения точных дисциплин в вузе // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2012. № 6 (65). С. 231-237.
  7. Иванников В. А. Основы психологии. Курс лекций: учеб. для вузов. СПб.: Питер, 2010. 336 с.
  8. Коногорская С. А. Особенности пространственного мышления и их взаимосвязь с учебной успешностью // Научно-педагогическое обозрение. 2017. № 1 (15). С. 142-152.
  9. Кузнецова Ю. И. Развитие компонентов пространственного мышления обучающихся на уроках геометрии // Вестник науки и образования. 2017. Т. 2. № 3 (27). С. 95-98.
  10. Кузьмин О. В., Палеева М. Л. Потенциал прикладных заданий в обучении математике бакалавров технических направлений // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2012. № 10 (69). С. 362-366.
  11. Митенева С. Ф. Принципы методической системы обучения геометрии // Современные исследования социальных проблем. 2016. № 1 (57). С. 3-11.
  12. Мурашкина Т. И., Королев Е. А., Егоров А. Ю. Особенности методики преподавания темы «Парабола и параболоид» в курсах математики и инженерной графики [Электронный ресурс] // Концепт. 2017. № V11. С. 1-10. URL: http://e-koncept.ru/2017/171045.htm (дата обращения: 28.04.2020).
  13. Потанина О. В., Захарова М. А., Аносова Е. П. Формирование приемов решения стереометрических задач как средство повышения качества математической подготовки // Вестник Уфимского государственного нефтяного технического университета. Наука, образование, экономика. Серия «Экономика». 2018. № 1 (23). С. 116-123.

Author information

Svetlana Pavlovna Golysheva

PhD

Irkutsk State Agrarian University named after A.A. Ezhevsky

About this article

Publication history

  • Received: April 30, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • пространственное мышление
  • студенты инженерно-технических направлений
  • геометрические приложения кратных интегралов
  • геометрия
  • математика
  • spatial thinking
  • engineering and technical profile students
  • geometrical applications of multiple integrals
  • geometry
  • mathematics

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)