• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Evaluating Senior Teenagers’ Aesthetic Taste in Classes on History of Costume within Additional Education System

Abstract

The paper aims to reveal specificity of aesthetic taste evaluation in classes on the history of costume within the additional education system. The authors examine the role of senior teenagers’ aesthetic taste while studying the history of costume, justify criteria to evaluate aesthetic taste, develop tools to assess students’ level of aesthetic taste relying on pedagogical experience. Scientific originality of the study lies in the fact that the researchers propose methodology to evaluate aesthetic taste of students studying the history of costume. The research findings are as follows: the authors clarify the notion “aesthetic taste”, justify criteria to evaluate aesthetic taste (aesthetic knowledge, aesthetic perception, aesthetic assessment); develop a model of aesthetic taste formation in senior teenagers while studying the history of costume within the additional education system.

References

  1. Асмолов А. Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа. М.: Смысл, 2001. 416 с.
  2. Бабанский Ю. К. Педагогика. М.: Просвещение, 1983. 200 с.
  3. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 423 с.
  4. Белик А. Эстетика и современность (очерк некоторых актуальных проблем). М.: Политиздат, 1967. 223 с.
  5. Берк Э. Философские исследования о происхождении идей возвышенного и прекрасного. М.: История эстетики в памятниках и документах, 1979. 237 с.
  6. Буреломова А. С. Социально-психологические особенности ценностей современных подростков: дисс. … к. психол. н. М., 2013. 195 с.
  7. Гу П. С. Лексика чувственного восприятия в языке российской и корейской рекламы // Язык. Сознание. Коммуникация: сб. статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2008. С. 23-37.
  8. Каминская Н. М. История костюма: учебное пособие для средн. спец. учеб. заведений швейной промышленности. М.: Легкая индустрия, 1977. 128 с.
  9. Коган Л. Н. Художественный вкус. Опыт конкретно-социологического исследования. М.: Мысль, 1966. 213 с.
  10. Кожина О. А., Кудакова Е. Н., Маркуцкая С. Э. Технология. Обслуживающий труд (5-8 класс): учебное пособие. М.: ДРОФА; Российский учебник, 2015. 108 с.
  11. Конева В. С. Формирование критичности младших школьников в учебной деятельности: дисс. … к. пед. н. СПб., 1995. 185 с.
  12. Концептуальные основы модернизации предметной области «Искусство» в современном информационном обществе: монография / под науч. ред. Е. М. Акишиной. М.: ИХОиК РАО, 2016. 232 с.
  13. Концепция преподавания предметной области «Искусство» в Российской Федерации: проект. М.: ИХОиК РАО, 2016. 10 с.
  14. Концепция преподавания учебного предмета «Искусство» от 30 декабря 2018 г. [Электронный ресурс]. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/11cfc73e7df5f99beeadf58f363bf98b/ (дата обращения: 02.12.2020).
  15. Лосев А. Ф., Шестаков В. П. История эстетических категорий. М.: Искусство, 1965. 374 с.
  16. Луначарский А. В. Об искусстве: в 2-х т. М.: Искусство, 1982. Т. 2. 862 с.
  17. Макарова Т. Л. Мода как процесс формирования информационно-знаковых систем в костюме: дисс. … к.т.н. М., 2004. 356 с.
  18. Мелик-Пашаев А. Ш., Новлянская З. Н., Адаскина А. А. Художественная одаренность и ее развитие: методическое пособие. М.: Феникс, 2010. 274 с.
  19. Наговицына Т. В. Формирование эстетического вкуса у школьников при обучении технологии: дисс. … к. пед. н. СПб., 2013. 156 с.
  20. Национальная доктрина об образовании до 2025 года [Электронный ресурс]: одобрена Постановлением Правительства Российской Федерации от 04 октября 2000 г. № 751. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_97368/ (дата обращения: 01.02.2020).
  21. Погосова У. И. Формирование у студентов колледжа сферы услуг эстетической культуры средствами дизайна одежды: дисс. … к. пед. н. М., 2006. 156 с.
  22. Разумный В. А. Эстетическое воспитание. Сущность. Формы. Методы. М.: Мысль, 1969. 81 с.
  23. Сарже А. В. Становление эстетического вкуса в трудовой подготовке учениц 5-8 классов современной школы: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 1997. 23 с.
  24. Сафронова Е. М. Воспитание эстетического вкуса старших подростков: автореф. дисс. … к. пед. н. Волгоград, 1992. 20 с.
  25. Скатерщиков В. К., Герман Ш. М. Беседы об эстетике. М.: Знание, 1982. 224 с.
  26. Столович Л. Н. Эстетическое в действительности и искусстве. М.: Государственное издательство политической литературы, 1959. 256 с.
  27. Штерн Э. Психическая структура подростка // Педология юности: сб. статей / пер. Г. Аркина; под ред. И. Арямова. М., 1931. С. 27-34.
  28. Эстетика. Вчера. Сегодня. Всегда / отв. ред. В. В. Бычков, Н. Б. Маньковская. М.: Directmedia, 2013. Вып. 1. 238 с.

Author information

Irina Aleksandrovna Krapivina

Ural State Pedagogical University, Ekaterinburg

Lyudmila Vladimirovna Jasinski

PhD

Ural State Pedagogical University, Ekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: December 1, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • эстетический вкус
  • занятия по истории костюма
  • система дополнительного образования
  • старшие подростки
  • педагогический инструментарий
  • aesthetic taste
  • classes on history of costume
  • additional education system
  • senior teenagers
  • pedagogical tools

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)