• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Using “Academic Discussion” Technology in Practical English Classes with Officer Cadets and Trainees in Educational Organisations of the Ministry of the Interior of Russia

Abstract

The study aims to demonstrate the possibilities of organising practical English classes, using the pedagogical technology “academic discussion”. The article outlines the difficulties of conducting an academic discussion in educational organisations of the Ministry of the Interior of Russia, against the backdrop of which the specificity of this technology, which requires consideration when training per-sonnel for internal affairs agencies, is shown. Using the example of the topic “Identification in Police Investigation”, the author demonstrates the possibility of organising an academic discussion in a group of officer cadets and/or trainees. Scientific novelty of the study lies in identifying the optimal ways to imple-ment the “academic discussion” technology for the development of foreign-language professional communica-tive competence of officer cadets and trainees in educational organisations of the Ministry of the Interior of Russia. As a result, the author has developed an algorithm for conducting an academic discussion as a form of organising practical English classes, the main purpose of which is to improve foreign-language professional communicative competence in the field of oral speech.

References

  1. Карпов Г. В., Лисанюк Е. Н. Практическая философия обучения аргументации и критическому мышлению // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 3. С. 3959-3970.
  2. Кудинова Н. А., Аржадеева Д. Л. Технология «дебаты» как средство развития социальной компетентности у студентов технических специальностей // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2016. № 4. С. 141-160.
  3. Ляхова Е. Г. Формирование и поддержание интереса к учебной деятельности (на примере обучения иностранному языку специальности) // Педагогическое мастерство и современные педагогические технологии: сборник материалов V Международной научно-практической конференции / редкол.: О. Н. Широков и др. Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2018. С. 57-63.
  4. Мартынова Н. А., Шашкова В. Н., Власов К. А. К проблеме оценивания уровня сформированности иноязычной коммуникативной компетенции студентов неязыковых вузов // Перспективы науки и образования. 2020. № 6 (48). С. 117-135.
  5. Оганесян Н. Т. Методы активного социально-психологического обучения: тренинги, дискуссии, игры. М.: Ось-89, 2012. 176 c.
  6. Орешина Е. Е. Дебаты и форматы дебатов в теории и практике преподавания иностранного языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2008. № 5 (61). С. 328-332.
  7. Рассказова Л. В. Особенности проведения компьютерных презентаций и дебатов на занятиях по английскому языку // Педагогическое мастерство и педагогические технологии. 2015. № 3 (5). С. 25-27.
  8. Савицкая И. С. Использование инновационных технологий в подготовке специалистов (на примере преподавания английского языка в Юридическом институте Томского государственного университета) // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 296. С. 55-58.
  9. Тамбовцев А. И. Специфика преподавания иностранного языка в учебных заведениях МВД России // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2015. № 2 (61). С. 91-94.
  10. Уваров В. И. Актуальные подходы к эффективному развитию навыков говорения на английском языке в неязыковом вузе // Преподавание языков и культур в парадигме гуманитарного образования: сборник статей II Международной научно-практической конференции / отв. ред. А. Г. Катаева, И. И. Воронцова. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2019. С. 73-80.
  11. Усатова И. Ю. Реализация компетентностного подхода в обучении английскому языку студентов неязыковых направлений подготовки с помощью интерактивных технологий // Карельский научный журнал. 2017. № 1 (18). С. 38-42.
  12. Шашкова В. Н. Возможности организации практического занятия по иностранному языку в неязыковом вузе (на примере темы “Identification in Police Investigation”) // Филологический аспект: международный научно-практический журнал. Серия: Методика преподавания языка и литературы. 2021. № 06 (09). С. 104-113.
  13. Elizabeth T., Ross Anderson T. L., Snow E. H., Selman R. L. Academic Discussions: An Analysis of Instructional Discourse and an Argument for an Integrative Assessment Framework // American Educational Research Journal. 2012. Vol. 49. № 6. P. 1214-1250.
  14. Ur P. Discussions That Work. Task-Centered Fluency Practice. N. Y.: Cambridge University Press, 2012. 122 p.
  15. Zwiers J., Crawford M. How to start academic conversations // Educational Leadership. 2009. Vol. 66. № 7. P. 70-73.

Author information

Valentina Nikolaevna Shashkova

PhD

Lukyanov Orel Law Institute of the Ministry of the Interior of Russia

About this article

Publication history

  • Received: July 7, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • педагогическая технология
  • академическая дискуссия
  • практические занятия
  • английский язык
  • курсант
  • образовательные организации МВД России
  • pedagogical technology
  • academic discussion
  • practical classes
  • English language
  • officer cadet
  • educational organisations of the Ministry of the Interior of Russia

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)