• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Intensive Foreign Language Training Technology for Internal Affairs Personnel

Abstract

The purpose of the research is to develop a technology for the internal affairs personnel intensive training based on the value attitude aimed at achieving planned training results. The article presents the technology using the example of training the internal affairs personnel who study a foreign language as a part of implementation of an advanced training educational programme. Scientific novelty of the research lies in the technological approach to educational process intensification in the context of the value attitude (readiness) aimed at mastering foreign-language communicative competence taking into account professional orientation of the internal affairs personnel training. As a result, the technology ensures algorithmicity and reproducibility of intensive training organisation, achievement of specific planned training results.

References

  1. Белотелова С. И. Отбор словообразовательного минимума немецкого языка для языковых вузов: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1973. 32 с.
  2. Берман И. М. Проблемы пассивной грамматики (на материале английского языка): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1967. 36 с.
  3. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192 с.
  4. Гальская Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006. 336 с.
  5. Гуннемарк Э. В. Искусство изучать языки / пер. со швед. Д. Л. Спивака. СПб.: ТЕССА, 2001. 208 с.
  6. Китайгородская Г. А. Методика интенсивного обучения иностранным языкам: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1986. 103 с.
  7. Лихачев Б. Г. Педагогика. М.: Прометей, 1992. 464 с.
  8. Скляренко И. С. Экспериментальное исследование по формированию ценностных установок профессионального общения у курсантов образовательных организаций МВД России // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2016. № 1. С. 18-22.
  9. Скляренко И. С., Якупов Ф. А. Технология интенсивного обучения иностранному языку сотрудников органов внутренних дел в аспекте аксиологического подхода // Правоохранительные органы: теория и практика. 2021. № 1 (40). С. 193-195.
  10. Сластенин В. А., Чижакова Г. И. Введение в педагогическую аксиологию: учеб. пособие. М.: Академия, 2003. 192 с.
  11. Узнадзе Д. Н. Психология установки. СПб.: Питер, 2001. 416 с.
  12. Харламов И. Ф. Педагогика: учеб. пособие. Изд-е 4-е, перераб. и доп. М.: Гардарики, 2003. 519 с.
  13. Цуканова Л. Д. Формирование умения языковой догадки на основе словообразования в процессе самостоятельного чтения (на материале английского языка, начальный этап языкового вуза): автореф. дисс. … к. пед. н. М, 1994. 18 с.
  14. Якупов Ф. А. Скляренко И. С. Технология интенсивного обучения как средство повышения иноязычной коммуникативной компетенции сотрудников органов внутренних дел на примере языковой подготовки миротворцев в ВИПК МВД России // Перспективы государственно-правового развития России в XXI веке: сборник материалов XIX Всероссийской научно-теоретической конференции. Ростов-н/Д.: Ростовский юридический институт МВД РФ, 2019. С. 569-575.

Author information

Filaret Abdullovich Iakupov

Advanced Training Institute of MIA of Russia, Domodedovo

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • технология
  • интенсивное обучение
  • ценностная установка
  • иностранный язык
  • сотрудники органов внутренних дел
  • technology
  • intensive training
  • value attitude
  • foreign language
  • internal affairs personnel

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)