• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Theoretical Substantiation for the Model of Civic Identity Formation in the Process of Foreign Language Teaching at a Cadet School

Abstract

The study aims to model the process of cadets’ civic identity formation within the framework of the “Foreign Language” student course. The paper considers features of cadets’ self-identification through mastering the processes of their own activities, acquiring social and civic functions in the school environment. The specificity of pedagogical work on pupils’ civic identity formation as an educational result, based, when it comes to a military institution, on creating the “image” of a future member of the military as a citizen and patriot was determined. The author identified and described the structural components of the proposed model, the testing of which is planned to be carried out at the Tyumen Presidential Cadet School in order to improve and adjust it for its further transfer to general practice and adaptation to other types of schools. Scientific novelty of the study lies in the fact that the author proposes and substantiates a system of pedagogical mechanisms for cadets’ civic identity formation in the socio-cultural environment of a cadet school within the framework of the “Foreign Language” student course. As a result, the model for cadets’ civic identity formation has been developed, its structure has been described.

References

  1. Авдюкова А. Е. Формирование социальной компетентности учащихся в интерактивном взаимодействии на уроках обществознания: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2006.
  2. Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров. М. - Воронеж, 1996.
  3. Асмолов А. Г. Стратегия социокультурной модернизации образования: на пути к преодолению кризиса идентичности и построению гражданского общества // Вопросы образования. 2008. № 1.
  4. Вересов Н. Н. Переживание как психологический феномен и теоретическое понятие: уточняющие вопросы и методологические медитации // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 3.
  5. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1983. Т. 3. Проблемы развития психики / под ред. А. М. Матюшкина.
  6. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2009.
  7. Емельянова И. Н. Воспитательная функция классического государственного университета: история, теория, современная практика: монография. Тюмень: Издательство Тюменского государственного университета, 2008.
  8. Загвязинский В. И. Теория обучения: современная интерпретация: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 3-е изд., испр. М.: Академия, 2006.
  9. Закирова А. Ф. Входя в герменевтический круг… Концепция педагогической герменевтики: монография. М.: ВЛАДОС, 2011a.
  10. Закирова А. Ф. Концептуальные основания педагогической герменевтики // Вестник Тюменского государственного университета. 2008. № 5.
  11. Закирова А. Ф. Основы педагогической герменевтики: авторский курс лекций: учебное пособие. Тюмень: Изд-во ТюмГУ, 2011b.
  12. Коломиец О. М. Педагогическая концепция преподавания на основе компетентностно-деятельностного подхода: дисс. … д. пед. н. М., 2018.
  13. Кондаков А. М. Духовно-нравственное воспитание в структуре федеральных государственных стандартов общего образования // Педагогика. 2008. № 9.
  14. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975.
  15. Леонтьев А. Н. Учение о среде в педологических работах Л. С. Выготского (критическое исследование) // Вопросы психологии. 1998. № 1.
  16. Неумоева-Колчеданцева Е. В. Теоретическое обоснование модели сопровождения личностного самоопределения студентов магистратуры в ходе педагогической практики // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 9. DOI: 10.17853/1994-5639-2020-9-11-36
  17. Орлова Е. И. А. А. Потебня и М. М. Бахтин о возможностях и пределах (само)познания и диалога // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2015. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/1750
  18. Паспорт национального проекта «Образование». 2018. URL: http://static.government.ru/media/files/UuG1ErcOWtjfOFCsqdLsLxC8oPFDkmBB.pdf
  19. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973.
  20. Социология: энциклопедия / сост. А. А. Грицанов, В. Л. Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещенко. Мн.: Интерпрессервис; Книжный Дом, 2003.
  21. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования: Приказ Минобрнауки России от 17.05.2012 № 413. URL: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b80ff01d34be16ce9bafc6e0/#block_108
  22. Эльконин Б. Д. Психология развития: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академия, 2001.
  23. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. 2-е изд. М.: Флинта; МПСИ; Прогресс, 2006.
  24. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001.
  25. Mead G. H. Mind, self and society. Chicago, 1934.

Author information

Anna Andreevna Neustroeva

Tyumen State University

About this article

Publication history

  • Received: September 16, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • педагогическая модель
  • формирование гражданской идентичности
  • обучение иностранному языку
  • кадетское училище
  • pedagogical model
  • civic identity formation
  • foreign language teaching
  • cadet school

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)