• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Formation of Compositional Thinking Skills among Bachelors of Artistic-Pedagogical Specialities: Theoretical and Methodological Aspects

Abstract

The paper justifies the reasonability of introducing the discipline “Introduction to Composition” into the educational process of first-year bachelors of the Institute of Culture and Arts of Karachay-Circassian State University named after U. D. Aliev. The article examines psychological and pedagogical conditions, forms and methods of compositional thinking development, analyses the content of a special course “Introduction to Composition”, presents pedagogical experiment results. The author justifies the necessity of introducing “Introduction to Composition” discipline into educational process, identifies methodical techniques promoting the formation of future drawing teachers’ compositional thinking, and herein lies scientific originality of the research. The findings allow concluding that studying the discipline “Introduction to Composition” helps to improve bachelors’ compositional thinking, enhances the acquisition of composition principles and expressive means, promotes composition skills development.

References

  1. Авсиян О. А. Натура и рисование по памяти и представлению. М., 1985.
  2. Альберти Л. Б. Десять книг о зодчестве: в 2-х т. М.: Изд-во Всесоюзной Академии Архитектуры, 1937. Т. 2.
  3. Беда Г. В. Основы изобразительной грамоты. Рисунок. Живопись. Композиция. М., 1977.
  4. Волков Н. Н. Композиция в живописи. М.: Искусство, 1977.
  5. Громов Е. С. Начала эстетических знаний. Эстетика и искусство. М., 1984.
  6. Даглдиян К. Т. Декоративная композиция. Ростов-на-Дону: Феникс, 2010.
  7. Данилушкина С. Н. Развитие творческих способностей студентов художественных факультетов педагогических вузов на занятиях по композиции: автореф. дисс. … к. пед. н. Алматы, 2014.
  8. Зубко А. Ю. Формирование композиционной культуры в системе профессиональной подготовки художника-педагога: дисс. … к. пед. н. Курск, 2011.
  9. Кандинский В. В. Точка и линяя на плоскости. СПб.: Азбука-классика, 2005.
  10. Кибрик Е. А. Рисунок, живопись, композиция: хрестоматия. М., 1989.
  11. Кузин В. С. Психология: учебник. М.: Высшая школа, 1974.
  12. Леонардо да Винчи. Историческая композиция. Трактат о живописи // Мастера искусств об искусстве: в 4-х т. Л.: ОГИЗ, 1937. Т. 1.
  13. Ломов С. П. Дидактика художественного образования. М., 2010.
  14. Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения. М.: Мысль, 1978.
  15. Метель И. Н. (Тихоненко И. Н.) Развитие композиционного мышления студентов на начальных курсах обучения // Проблемы развития творческих способностей учащихся, студентов на занятиях по изобразительному искусству: межвузовский сборник научных трудов / отв. ред. Л. Г. Медведев. Омск: ОГПУ, 1996.
  16. Рисунок, живопись, композиция / сост. Н. Н. Ростовцев, С. Е. Игнатьев, Е. В. Шорохов. М.: Просвещение, 1989.
  17. Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его исследования. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1958.
  18. Свешников А. В. Композиционное мышление в изобразительном искусстве: автореф. дисс. … д. иск. СПб., 2004.
  19. Успенский Б. А. Поэтика композиции. СПб.: Азбука, 2000.
  20. Фаворский В. А. Литературно-теоретическое наследие. М.: Сов. художник, 1988.
  21. Шорохов Е. В. Основы композиции: учебник для студентов худож.-граф. фак. пед. ин-тов. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Просвещение, 1986.
  22. Юон К. Ф. Об искусстве. М.: Советский художник, 1959.

Author information

Natalia Panteleevna Botasheva

PhD

Karachay-Circassian State University named after U. D. Aliev, Karachayevsk

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • композиционное мышление
  • бакалавр
  • художественно-педагогическая специальность
  • психолого-педагогические условия
  • формы
  • методы
  • содержание программы
  • compositional thinking
  • bachelor
  • artistic-pedagogical speciality
  • psychological and pedagogical conditions
  • forms
  • methods
  • program content

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)