• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Reading as a Way of Selecting Information during Information Search by Students of Higher Education Institutions

Abstract

The aim of the study is to develop a method for selecting information during information search as an integral part of information independence through teaching students to read in higher education institutions. During the formation of information independence of higher education students, it was revealed that it is impossible to carry out a stage of information selection without reading, mastering various types of which will allow students to independently build an individual strategy for professional information development in the context of educational and future professional activity, regardless of the possible scope of using the acquired skill. The paper provides the statistical data on the growth of using the information and communication technologies in the learning process, confirming the need for training in information search. The scientific originality of the research is that for the first time reading is considered as a constituent element of the information search algorithm as a method of selecting (familiarizing and extracting) information, which can be used by a student during his studies at higher school, as well as in his subsequent professional activity. As a result of the study, the hypothesis has been confirmed that reading can be a way of selecting information during information search by students of higher education institutions, as a part of planning their professional information independence, while the target audience is academic teaching staff, who is the addresser of skills, and students of higher education institutions, who are the addressee.

References

  1. Ваганова М. Ю. Технологии академического чтения в процессе информатизации обучения студентов // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. Т. 13. № 1.
  2. Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005.
  3. Гукина Л. В. Использование разных практик чтения иноязычных текстов в условиях дистанционного обучения // Качественное профессиональное образование: современные проблемы и пути решения: материалы XII Межрегиональной научно-методической конференции (г. Кемерово, 23 декабря 2020 г.). Кемерово: КемГМУ, 2020.
  4. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: Московский психолого-социальный институт; МОДЭК, 2001.
  5. Информационное общество в Российской Федерации. 2019: статистический сборник / сост. М. А. Сабельникова, Г. И. Абдрахманова, Л. М. Гохберг, О. Ю. Дудорова и др. М.: НИУ ВШЭ, 2019.
  6. Коровкин С. Ю. Общая психология: внимание: практикум. Ярославль: ЯрГУ, 2008.
  7. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997.
  8. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969.
  9. Лозанова Л. Феномен мобильного чтения: основные характеристики // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2019. № 4 (23).
  10. Лютов С. Н. Проблемы чтения в контексте универсализации способов информационной коммуникации // Берковские чтения - 2019. Книжная культура в контексте международных контактов: материалы V Международной научной конференции (г. Пинск, 29-30 мая 2019 г.) / сост. Л. А. Авгуль, Д. Н. Бакун. М.: Наука, 2019.
  11. Мелентьева Ю. П. Цифровое чтение: генеалогия формирования и перспективы его развития в условиях цифровизации общества // Библиосфера. 2019. № 4.
  12. О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: указ Президента Российской Федерации от 21 июля 2020 г. № 474. 2020. URL: https://rg.ru/2020/07/22/ukaz-dok.html
  13. Пиаже Ж. Психология интеллекта / пер. с франц. А. М. Пятигорского. СПб.: Питер, 2003.
  14. Россия в цифрах 2021. Краткий статистический сборник / сост. Н. С. Бугакова, Е. А. Селезнева, Т. А. Михайлова. М., 2021.
  15. Серова Т. С. Характеристики и функции профессионально-ориентированного чтения в образовательной и исследовательской деятельности студентов, аспирантов и преподавателей университетов // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 7.
  16. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учебно-методическое пособие. Изд-е 2-е / науч. ред. Н. И. Гез. М.: Высшая школа, 2005.

Author information

Evgeniia Vladimirovna Chabanova

PhD

Perm State Agro-Technological University

Viktoriia Ravilevna Oskolkova

PhD

Perm State Humanitarian Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: October 30, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • чтение
  • информационный поиск
  • студент
  • высшая школа
  • информационная самостоятельность
  • reading
  • information search
  • student
  • higher education institution
  • information independence

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)