• Original research article
  • May 23, 2022
  • Open access

Features of Implementation of the Project “National Programme for the Support and Development of Reading” at a Technical University

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the need to implement the “National Programme for the Support and Development of Reading” at a technical university on the basis of a “literary competition” online event (using the example of the Siberian State Automobile and Highway University). The paper presents the main stages of the competition, proposes various types of tasks with the help of which the reading literacy of students of technical universities is improved. Internet technologies are used to complete tasks aimed at increasing interest in reading and improving the reading literacy of students of technical universities, which makes it possible to attract more participants from different cities and countries to the event. Scientific novelty of the study lies in presenting a model of the literary competition including two stages: the correspondence stage, which involves posting participants’ works on the website of the competition, and the online stage with various types of tasks aimed at developing reproductive and productive reading skills in students of technical universities. As a result, the advantages and disadvantages of the online format for holding events within the framework of the “National Programme for the Support and Development of Reading” have been assessed.

References

  1. Азарова Л. И., Курганская Л. М. Чтение как социокультурное явление // Наука. Искусство. Культура. 2013. Вып. 2.
  2. Аничкина Н. В. Роль чтения в формировании эстетического вкуса младших школьников // Педагогический журнал. 2021. № 6А.
  3. Белина Е. В. О развитии понятия «культура чтения» в русской культуре и науке // Человек и образование. 2014. № 3 (40).
  4. Власова В. И., Сыпко Е. В. Использование информационно-образовательной среды в условиях обновления образования // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 5 (90).
  5. Кокодей Т. А., Шевченко М. С. Использование электронных образовательных ресурсов в обучении студентов Севастопольского государственного университета // Информационно-коммуникационные технологии в педагогическом образовании. 2022. № 4. URL: http://infed.ru/articles/1271
  6. Колесникова О. И., Русских Е. В. Развитие читательской культуры у юношества как гуманитарно-педагогическая проблема // Библиосфера. 2016. № 2.
  7. Новлянская З. Н. «Сотворчество понимающих». О курсе литературы в системе развивающего образования // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 4.
  8. Собольникова Е. В., Синебрюхова В. Л. Показатели сформированности читательской активности у детей младшего школьного возраста // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2019. Т. 31. № 1.
  9. Читательская компетенция как метапредметный образовательный результат. 2016. URL: https://infourok.ru/chitatelskaya-kompetenciya-kak-metapredmetniy-obrazovatelniy-rezultat-761532.html
  10. Ядровская Е. Р. Анализ и соотношение понятий «литературное развитие читателя-школьника», «литературная компетентность», «читательская компетентность» // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 5 (17).

Author information

Tatyana Alekseevna Vorobets

PhD

Siberian State Automobile and Highway University, Omsk

Elena Vladimirovna Lobkova

PhD

Siberian State Automobile and Highway University, Omsk

Yevgenia Ivanovna Chashchina

Siberian State Automobile and Highway University, Omsk

About this article

Publication history

  • Received: April 5, 2022.
  • Published: May 23, 2022.

Keywords

  • читательская грамотность
  • Национальная программа поддержки и развития чтения
  • литературный конкурс
  • технический вуз
  • модель литературного конкурса
  • reading literacy
  • National Programme for the Support and Development of Reading
  • literary competition
  • technical university
  • model of literary competition

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)