Pedagogical Conditions for Media Culture Formation in a Future Teacher
Abstract
The research aims to substantiate the need for media culture formation in a future teacher in the process of studying at a pedagogical university. The paper explains the role of media culture in professional activities of a teacher, identifies the significance of the pedagogical conditions described, provides examples of practical tasks for media culture formation in a future teacher. Scientific novelty of the research lies in clarifying the notion of the “media culture of a future teacher” and developing methodological recommendations for the organisation of classes directed at media culture formation in a future teacher. As a result, it has been shown that media culture formation is aimed at improving the personality and professionalism of a future teacher in the aspect of using media in professional activities.
References
- Алексеева Т. В., Иванцов П. П. О совершенствовании медиакультуры // Интерактивная наука. 2022. № 2.
- Барсуков В. И. Медиаобразование: новые книги, статьи // Медиаобразование. 2016. № 1.
- Бороненко Т. А., Кайсина А. В., Федотова В. С. Оценка медиакультуры учителя как компонента его квалификационного портрета // Образование и наука. 2018. № 4.
- Возчиков В. А. Медиаобразование и мировоззрение // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2005. № 10.
- Кириллова Н. Б. Медиасреда российской модернизации. М.: Академический Проект, 2005.
- Маклюэн М. Интервью для Playboy. 1969. URL: http://www.mcluhan.ru/articles/marshall-maklyuen-intervyu-dlya-playboy-ch-2
- Митрохина М. В. Медиакультура как реализующееся будущее // Вестник Московского государственного института культуры. 2020. № 3.
- Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)»: Приказ Минтруда России от 22 января 2013 г. № 23. URL: https://rosmintrud.ru/docs/mintrud/orders/129
- Сафонов В. И., Бакулина Е. А., Кормилицына Т. В. Возможности ИКТ в формировании медиаграмотности современного педагога: уч. пособие. Саранск: РИЦ МГПУ, 2021.
- Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (ФГОС ООО). М.: Просвещение, 2019.
- Федоров А. В. Медиаобразование будущих педагогов. М.: Директ-Медиа, 2013a.
- Федоров А. В. Медиаобразование и медиаграмотность. М.: Директ-Медиа, 2013b.
- Федоров А. В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. М.: Директ-Медиа, 2014.
- Челышева И. В. Развитие критического мышления и медиакомпетентности студентов в процессе анализа аудиовизуальных медиатекстов. М.: Директ-Медиа, 2014.
Funding
The reported study was carried out as a part of a grant for conducting research in priority areas of scientific activity of the partner universities Federal State-Owned Publicly-Funded Institution of Higher Education “I. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University” and Federal State-Owned Publicly-Funded Institution of Higher Education “Evseviev Mordovian State Pedagogical University”, the project “Media culture formation in a future teacher in the process of studying at a pedagogical university”.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 27, 2022.
- Published: May 23, 2022.
Keywords
- педагогические условия
- медиакультура будущего учителя
- педагогический вуз
- профессионализм будущего педагога
- pedagogical conditions
- media culture of a future teacher
- pedagogical university
- professionalism of a future teacher
Copyright
© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC