Studying the Concept of Isomorphism in the University Algebra Course as a Way of Mathematical Literacy Formation in Future Mathematics Teachers
Abstract
The aim of the research is to identify the particularities of formation of the isomorphism concept at mathematical faculties of universities when teaching undergraduate teacher training students. The paper provides examples of isomorphic systems studied in school and university mathematics courses, suggests a method for checking the associative property based on the Cayley’s theorem on isomorphism, presents situations where isomorphism of systems is used to solve computational problems. Scientific novelty of the research lies in the proposed method of checking the associative property of an operation in finite groupoids. As a result, using specific cases of isomorphism application, it has been shown that this phenomenon is an important component of mathematical literacy of future mathematics teachers.
References
- Делюкова Я. В. Теория функций комплексного переменного в системе профессиональной подготовки учителя математики // Перспективы науки. 2020. № 3.
- Игнатьева И. В. Изучение теории рядов на множестве комплексных чисел в рамках реализации системно-деятельностного подхода обучения математике // Перспективы науки. 2021. № 9.
- Ляпин Е. С. Полугруппы. М.: Изд-во физико-математической литературы, 1960.
- Рослова Л. О., Карамова И. И. О готовности учителей к формированию функциональной математической грамотности школьников // Профильная школа. 2020. Т. 8. № 4.
- Семенов В. А., Макаридина В. А. Математические методы в гуманитарных исследованиях. М.: Юрайт, 2022.
- Сиротина И. К. Системный подход к обучению математике // Экономические и гуманитарные исследования регионов. 2021. № 1.
- Социология управления / под ред. В. Г. Зарубина, В. А. Семенова. М.: Юрайт, 2020.
- Фирстов В. Е. Концепция изоморфизма при решении текстовых задач школьной алгебры. Саратов, 2017.
- Швед Е. А. Аспекты формирования понятия «изоморфизм» при изучении раздела (дисциплины) «Алгебра» // Инновационные проекты и технологии в образовании, промышленности и на транспорте: мат. науч. конф. Омск, 2017.
- PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. 2019. URL: https://www.oecd.org/education/pisa-2018-assessment-and-analytical-framework-b25efab8-en.htm
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 30, 2022.
- Published: May 23, 2022.
Keywords
- изоморфизм алгебраических систем
- математическая грамотность
- университетский курс алгебры
- будущие учителя математики
- isomorphism of algebraic systems
- mathematical literacy
- university algebra course
- future mathematics teachers
Copyright
© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC