• Original research article
  • August 25, 2022
  • Open access

Development of Students’ General Cultural Competence in Teaching Literature in the Framework of Secondary Vocational Illiberal Education

Abstract

The aim of the study is to assess the methodological potential of an integrative literature course aimed at developing general cultural competence (GCC) among students receiving secondary vocational illiberal education (SVE). The article describes the specifics of teaching literature in secondary vocational education, systematizes the ideas about general cultural competence, and suggests the forms of classes and techniques that contribute to the development of individual components of the general cultural competence. The scientific novelty of the study lies in the development of the theoretical and methodological foundations of the integrative literature course in order to develop the general cultural competence of students receiving secondary vocational education. As a result, it was proved that the introduction of the integrative literature course, developed on the basis of an inductive approach, into the educational process contributes to the effective development of the level of general cultural competence of students’ secondary vocational education.

References

  1. Алатырцева Т. В. Формирование общекультурной компетентности подростков средствами музейной педагогики: дисс. … к. пед. н. Саранск, 2021.
  2. Аристова М. А. Проблема соотношения литературной компетенции и читательской грамотности в процессе преподавания литературы в школе // Интеграционные технологии в преподавании филологических дисциплин: сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции (г. Нижний Новгород, 20-21 апреля 2017 г.). Нижний Новгород: Мининский университет, 2017.
  3. Берулава М. Н. Теоретические основы интеграции образования. М., 1998.
  4. Демченкова С. А. Формирование общекультурных компетенций бакалавров технического вуза: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2013.
  5. Заборина М. А. Реализация деятельностного подхода в образовательном процессе СПО // Академическая публицистика. 2017. № 5.
  6. Зевакина А. Ю. Специфика изучения литературы в средних профессиональных образовательных учреждениях социально-экономического профиля: автореф. дисс. … к. пед. н. Ульяновск, 2009.
  7. Лукьянова Л. В. Ценностно-смысловое самоопределение студентов в учебно-воспитательном процессе учреждений среднего профессионального образования: автореф. дисс. … к. пед. н. Комсомольск-на-Амуре, 2006.
  8. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ.
  9. Обернихина Г. А., Емельянова Т. В., Мацыяка Е. В. и др. Примерная программа общеобразовательной учебной дисциплины «Русский язык и литература. Литература» для профессиональных образовательных организаций. М.: Академия, 2015.
  10. Русова Н. Ю. Текст. Культура. Образование. Нижний Новгород: Изд-во НГПУ, 2009.
  11. Троянская С. Л. Развитие общекультурной компетентности студентов средствами музейной педагогики (на примере подготовки будущих педагогов): дисс. … к. пед. н. Ижевск, 2004.
  12. Хуторской А. В. Метапредметный подход в обучении: научно-методическое пособие. М.: Эйдос; Изд-во Института образования человека, 2012.

Author information

Elena Anatolievna Nikolaeva

Nizhny Novgorod State University of Engineering and Economics

About this article

Publication history

  • Received: July 7, 2022.
  • Published: August 25, 2022.

Keywords

  • общекультурная компетенция
  • обучение литературе
  • авторский интегративный курс литературы
  • среднее профессиональное образование
  • general cultural competence
  • teaching literature
  • author’s integrative literature course
  • secondary vocational education

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)