• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Forms and Methods of Performing Activity Formation among Future Teachers-Musicians in the Process of Piano Training of Students at University

Abstract

The aim of the study is to substantiate the fact that the formation and development of the performing activity in the process of piano training of students at university requires a specific organization of the educational process. In this regard, the article presents the features of the process of the performing activity formation in the process of piano training of students at university. The scientific novelty of the study lies in the determination of the key forms and methods of performing activity formation in the process of students’ piano training at university. As a result, it has been proved that the process of forming the performing activity of future teachers-musicians in the process of piano training at university will be effective and efficient when using forms and methods of work based on the active involvement of students in various types of the performing process.

References

  1. Абдраманова Г. Б. Общие формы организации обучения в вузе // Перспективы развития науки и образования: сб. науч. тр. по мат. XXIII междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 30 ноября 2017 г.) / под общ. ред. А. В. Туголукова. М.: ИП Туголуков А. В., 2017.
  2. Деркач А. М. Кейс-метод в обучении // Специалист. 2010. № 4.
  3. Дудина М. Н. Дидактика высшей школы: от традиций к инновациям. М.: Юрайт, 2019.
  4. Егорова С. В. Развитие исполнительской активности будущего учителя музыки в процессе его фортепианной подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1998.
  5. Корноухов М. Д. Феномен исполнительской интерпретации в музыкально-педагогическом образовании: методологический аспект: дисс. … д. пед. н. М., 2011.
  6. Куликова Н. А. Кейс-метод как интерактивный метод обучения // Профессиональное образование: методология, технологии, практика: сб. науч. ст. Челябинск: Библиотека А. Миллера, 2022.
  7. Лабинцева Л. П. Формирование исполнительского опыта будущих музыкантов-педагогов в процессе профессиональной подготовки // Национальный проект «Культура» и многоуровневая система художественного образования в полиэтничном регионе: сб. мат. всерос. науч.-практ. конф. (г. Краснодар, 20 июня 2019 г.). Краснодар: Изд-во Краснодарского государственного института культуры, 2019.
  8. Москвина И. В., Вострякова В. В. Проблема развития исполнительской активности будущих учителей музыки в процессе инструментальной подготовки // Психология образования: реализация системно-деятельностного подхода: мат. всерос. науч.-практ. конф. (г. Шадринск, 9 ноября 2011 г.) / Шадринский государственный педагогический институт; сост. С. В. Истомина. Шадринск, 2011.
  9. Попова Е. М. Методы развития исполнительской активности будущего учителя музыки в процессе концертмейстерской подготовки // Мир науки, культуры и образования. 2009. № 3 (15).

Author information

Diana Leonidovna Didenko

The Gnessin State Musical College of Gnessin Russian Academy of Music; Moscow State Institute of Music named after A. G. Schnittke, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 4, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • фортепианная подготовка
  • будущие педагоги-музыканты
  • формы формирования исполнительской активности
  • методы формирования исполнительской активности
  • piano training
  • future teachers-musicians
  • forms of performing activity formation
  • methods of performing activity formation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)