• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Definition of value positions of university students studying fiction (by the example of L. N. Tolstoy’s story “The Death of Ivan Ilyich”)

Abstract

The aim of the study is to define the value positions of the first-year students training in “Advertising and Public Relations” and “Education”. These value positions are connected with the key moral issues of the story “The Death of Ivan Ilyich” by L. N. Tolstoy. In the article 100 essays have been analyzed to identify the ethical pathos of L. N. Tolstoy’s story “The Death of Ivan Ilyich” by the students and to reveal the students’ abilities to correlate this ethical pathos with the episodes and fragments of the text and with their own value orientations. The scientific novelty consists in the identification of students’ the value positions which correspond to the spirit of the epoch. But these value positions are socially inferior and at the same time they are the “limits” which demand pedagogical correction of the values. As a result, the authors of this research paper managed to reveal the value ideas of the youth. They are the priority of the idea to enjoy life; concept break between “career” and “responsibility”; the interpretation of the concept “happiness” only in personal and private context; the interpretation of the notion “serving” as serving their own interests, the interests of their families and some others. The incompleteness and narrowness of these value ideas allowed the authors of this article to conclude that pedagogical work on the formation and development of readers’ value positions via studying classical fiction must remain one of the basic direction for teaching literature at school and at the university.

References

  1. Ахаян Т. К. Исследования аксиологических проблем воспитания учащихся. СПб.: Изд-во Ленинградского государственного педагогического института имени им. А. И. Герцена, 1997.
  2. Браже Т. Г. Гуманитарная культура взрослых: развитие в процессе непрерывного образования. СПб.: Тускарора, 2006.
  3. Браже Т. Г. О литературе в школе. Книга для учителя. СПб.: МИРС, 2008.
  4. Браже Т. Г. Проблемы изучения литературы в 9 классе вечерней школы: книга для учителя. М.: Просвещение, 1986.
  5. Браже Т. Г. Чтение взрослых как фактор влияния на развитие личности. СПб.: СПб АППО, 2010.
  6. Джиоева А. Р., Джиоева Г. Х. Формирование нравственно-этической ориентации школьников на уроках литературы // Успехи современной науки и образования. 2017. Т. 2. № 3.
  7. Зарубина Н. Н. Между этикой убеждения и этикой ответственности: трансформации нравственной позиции российской молодёжи // Социологическая наука и социальная практика. 2013. Т. 3. № 3.
  8. Кирьякова А. В. Взаимосвязь аксиологии и инноватики в университетском образовании // Высшее образование в России. 2007. № 12.
  9. Клепиков В. Н. Духовно-нравственное воспитание в урочной и внеурочной деятельности // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2013. № 1.
  10. Кондаков Б. В. Этическое пространство русской литературы 1880-х гг. // Вестник Вятского гуманитарного университета. 2010. № 4-1.
  11. Меремьянина Л. И. Уроки добра // Педагогика XXI века: традиции и инновации: сб. науч. тр. всерос. науч. конф. с междунар. уч. / под ред. Н. В. Фединой. Липецк: Изд-во Липецкого государственного педагогического университета имени П. П. Семёнова-Тян-Шаньского, 2018.
  12. Раковская О. Л., Сергеева М. Г. О формировании духовно-нравственной культуры обучающихся с ОВЗ в процессе преподавания литературы // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-3.
  13. Терентьева Н. П. Концепция аксиологизации литературного образования: монография. Челябинск: Изд-во Челябинского государственного педагогического университета, 2013.
  14. Шевченко Я. Ю. Региональный текст как средство духовно-нравственного воспитания школьников на уроках русского языка и литературы // Теория и практика современной науки. 2018. № 6 (36).

Author information

Irina Evgenievna Bryakova

Dr

Orenburg State Pedagogical University

Maria Evgenievna Kudryavtseva

Dr

St. Petersburg State Electrotechnical University “LETI”

About this article

Publication history

  • Received: February 12, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • студенты вуза
  • этика ответственности
  • ценностные позиции
  • этический предел
  • образовательный процесс
  • художественная литература
  • university students
  • ethics of responsibility
  • value positions
  • ethics boundary
  • educational process
  • fiction

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)