• Original research article
  • September 20, 2023
  • Open access

The problem of interaction between the class teacher and modern parents in the context of professional teacher training

Abstract

The study aims to identify the most important current problems in the interaction between the class teacher and parents of schoolchildren of various categories. The paper substantiates the leading principles and approaches to communicative culture formation among class teachers; reveals the specifics of the pedagogical communication of the class teacher with modern parents and a pupil’s family. The work considers the most acute conflict situations and proposes the strategies for their resolution. The scientific novelty of the study lies in the theoretical substantiation of the communicative competence and polysubject approaches and principles of building rapport and the techniques of interaction between a teacher and modern parents. As a result, the paper identifies the most important problems in organising interaction between the class teacher and a pupil’s parents. The work proposes methodological recommendations for creating an effective image of the class teacher and developing his/her pedagogical skills in finding solutions in various situations of communication with a pupil’s family.

References

  1. Абдулмянова И. Р. Формирование профессионального тезауруса личности как цель профессионального образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. № 2 (92).
  2. Бердичевский А. Л., Тарева Е. Г., Языкова Н. В. Профессиограмма современного учителя иностранного языка. М.: Флинта, 2021.
  3. Бухарова И. С. Воспитание детей в семье с точки зрения теории поколений // Воспитание как стратегический национальный приоритет: мат. междунар. науч.-образоват. форума: в 4-х ч. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2021. Ч. 1.
  4. Винникот Д. В. Семья и развитие личности. Мать и дитя. Екатеринбург: Литур, 2004.
  5. Воробьева А. А., Кузнецова Т. В. Поколение y: психологические особенности современных молодых людей в рамках проблемы разрыва поколений // Прикладная психология на службе развивающейся личности: сб. науч. ст. Коломна: Государственный социально-гуманитарный университет, 2017.
  6. Иванова С. П. Полисубъектное взаимодействие в социально-педагогической среде как фактор развития профессионально-личностной компетентности учителя // Вестник Псковского государственного университета. Серия «Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки». 2013. № 3.
  7. Картавая Ю. К., Кравченко О. Г. Речевая культура: междисциплинарный анализ дефиниции // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-1.
  8. Кролевецкая Е. Н., Исаев И. Ф., Собянин Ф. И. Типология педагогического взаимодействия субъектов образовательного процесса в вузе: полисубъектный подход // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/ped20230065
  9. Мелия М. Наши бедные богатые дети. М.: Альпина нон-фикшн, 2018.
  10. Морозова В. И. Детско-родительские отношения как фактор сотрудничества педагогов с семьей, воспитывающей ребенка с ОВЗ, в системе инклюзивного образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 4 (127).
  11. Морозова В. И. Модель подготовки будущих педагогов к взаимодействию с семьями обучающихся в инклюзивном образовании // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 8 (161).
  12. Полянина А. К., Андреева Ю. В. Информационный шум в пространстве развития ребенка: концептуальное обоснование // Коммуникология. 2019. Т. 7. № 2.
  13. Сергеева В. П., Алисов Е. А., Сергеева И. С. Классное руководство: учебник. М.: Академия, 2014.
  14. Сороковых Г. В., Старицына С. Г. Педагогический онлайн-форум: советы начинающему классному руководителю // Педагогическое образование: вызовы XXI века: мат. XIII междунар. науч.-практ. конф., посвящ. памяти выдающегося ученого-педагога, академика В. А. Сластёнина. Ярославль: Международная академия наук педагогического образования, 2022.
  15. Сороковых Г. В., Старицына С. Г. Проблемы социализации нетипичного школьника в условиях взаимодействия триады «ученик – учитель – родитель» // Север и молодежь: здоровье, образование, карьера: сб. мат. всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. конф. Ханты-Мансийск: Югорский государственный университет, 2021a.
  16. Сороковых Г. В., Старицына С. Г. Родительский онлайн-форум как модель успешного взаимодействия триады «учитель – ученик – родитель» // Лингвометодическое обеспечение инклюзивного иноязычного образования: мат. всерос. науч.-практ. конф. М.: Белый Ветер, 2021b.
  17. Старицына С. Г., Сороковых Г. В. Педагогический конфликт в инклюзивном классе // Актуальные вопросы благополучия личности: психологический, социальный и профессиональный контексты: сб. мат. всерос. науч.-практ. конф. Ханты-Мансийск: Югорский государственный университет, 2022.
  18. Waters S. F., Karnilowicz H. R., West T. V., Mendes W. B. Keep it to yourself? Parent emotion suppression influences physiological linkage and interaction behavior // Journal of Family Psychology. 2020. Vol. 34 (7). https://doi.org/10.1037/fam0000664

Author information

Galina Viktorovna Sorokovykh

Dr

Moscow City University

Svetlana Grigoriyevna Staritsyna

Moscow City University

Viktoriia Igorevna Morozova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2023.
  • Published: September 20, 2023.

Keywords

  • деятельность классного руководителя
  • субъекты образовательного пространства
  • коммуникативная культура учителя
  • педагогические конфликтные ситуации общения
  • activities of the class teacher
  • subjects of the educational space
  • a teacher’s communicative culture
  • pedagogical conflict situations of communication

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)