• Original research article
  • February 26, 2024
  • Open access

Periodization of the sociocultural genesis of Russian private school education (the 11th century – the 20s of the 21st century)

Abstract

The study aims to present the periodization of the sociocultural genesis of private school education in Russia as an integrated process, combining historical and modern periods. The article addresses the comprehensive sociocultural study of the processes of historical genesis and modern development of the Russian non-state school as a pedagogical phenomenon to propose the periodization of its evolution. The scientific novelty lies in: the systematization of the historical and modern processes of private school education development, presented in the form of periodization, with the key sociocultural factor of influence, taken as its criterion; creating a holistic representation of the Russian private school genesis by combining in the proposed periodization all the sociocultural stages of its formation and development, starting from its inception in the 11th century and including the current period of its development; identifying the pedagogical specifics of the modern period of private schools development based on a theoretical analysis of the latest scientific and pedagogical publications devoted to their educational activities; introducing new information into the scientific discourse of pedagogical research, reflecting the analytics and statistics of modern private school education. As a result of the study, according to the major factor of sociocultural influence specified in the research, five periods of historical and pedagogical development of the Russian private school were defined, with all the stages of its historical genesis and modern development covered. The author has concluded that the complex socio-cultural influence of the society and state is the major factor determining the private school evolution and its pedagogical specifics in the modern period.

References

  1. Аксенова С. Д., Корнеева М. С., Прикот О. Г. Продуктивное образование в практике частных школ Санкт-Петербурга // Человек и образование. 2023. № 2 (75).
  2. Васильев В. П., Залысин И. Ю., Пичужкин Н. А. Женское сельскохозяйственное образование в России (вторая половина XIX – начало XX веков): монография. М., 2021.
  3. Гаращенко Л. В. Частные национальные школы в Иркутске (середина XIX – начало XX в.) // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2018. № 4 (22). https://doi.org/10.23951/2307-6127-2018-4-187-196
  4. Гач О. Б. О правах и правилах частных учебных заведений в дореволюционной России: к истории принятия закона 1914 года // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (126).
  5. Калинина Е. А. Развитие частных школ в первой половине XIX века (на примере Олонецкой губернии) // Вестник Московского городского педагогического университета. 2014. Т. 4. № 16.
  6. Кальсина А. А. Из истории развития частного образования в России // Вестник Прикамского социального института. 2016. Т. 2. № 74.
  7. Кодрле С. В. Особенности целевых приоритетов педагогической деятельности частных школ России и Великобритании // Современные модели развития в аспекте глобализации: мировой опыт, российские реалии, тенденции и перспективы: сб. науч. статей. СПб.: Культ-информ-пресс, 2015.
  8. Кодрле С. В. Частная школа дореволюционной России как культурно-исторический и общественный феномен // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 8-2.
  9. Кодрле С. В., Демьянова О. П. Инновационные и заимствованные подходы к содержанию образования в частных школах России и Великобритании // Фундаментальная наука и технологии – перспективные разработки: мат. VIII междунар. науч.-практ. конференции: в 3-х т. North Charleston: CreateSpace, 2016. Т. 1.
  10. Купреева Е. С. Негосударственные образовательные учреждения в региональном образовательном пространстве (на материале Владимирской области): дисс. … к. пед. н. Владимир, 2004.
  11. Ожегова Е. Ю. Особенности обучения в частных школах, пансионах и гимназиях Пензы и Саратова XIX – начала XX в. // Университетское образование: мат. XIX междунар. науч.-метод. конференции, посвященной 70-летию Победы в Великой Отечественной Войне / под ред. А. Д. Гулякова, Р. М. Печерской. Пенза: Пензенский государственный университет, 2014.
  12. Пирогов Д. В. Выбор стратегии развития частной конфессиональной школы (на примере православной школы Москвы) // Studia Humanitatis. 2022. № 2.
  13. Прокофьева Е. А. Частная общеобразовательная школа дореволюционной России как предмет исторического изучения // Теоретические исследования 2008 года: мат. науч. конф. Института теории и истории педагогики РАО. М.: Институт теории и истории педагогики РАО, 2008.
  14. Рогозина Т. В., Щур Т. А. Опыт частных школ для развития перспективных практик обучения // Вопросы образования. 2014. № 2.
  15. Романенчук К. В. Развитие новой частной школы в дореволюционной России // Ценности и смыслы современного образования. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2014.
  16. Сергеева С. В. Становление и развитие частного школьного образования в России: последняя четверть XVIII в. – первая половина XIX в.: дисс. … д. пед. н. М., 2003.
  17. Солоницын В. А. Негосударственное высшее образование в России. М.: МОСУ, 1998.
  18. Третьяков А. В. Государственная политика по привлечению частных лиц к развитию сельскохозяйственной школы в пореформенной России // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2022. № 1 (61).
  19. Устинова Е. В. Частное школьное образование в России в контексте новой образовательной парадигмы: автореф. дисс. … д. пед. н. Н. Новгород, 2012.
  20. Фролова С. А. От частных уроков – к собственной школе: участие гувернеров в создании частных учебных заведений в России (конец XVIII – первая половина XIX в.) // Французский ежегодник. 2011. Т. 43.
  21. Чернявский А. Г., Грудцына Л. Ю., Пашенцев Д. А. История образования и педагогической мысли: монография: в 3-х т. М.: ИНФРАМ, 2018. Т. 1. История.
  22. Шевелев А. Н. Петербургская дореволюционная школа как историко-образовательный феномен (XIX – начало XX вв.): автореф. дисс. … д. пед. н. СПб., 2007.
  23. Cherkasov A. А., Bratanovskii S. N., Koroleva L. A., Zimovets L. G. Development of the School Education System in the Province of Vologda (1725-1917) // European Journal of Contemporary Education. 2019. Vol. 8. Iss. 2.
  24. Kodrle S. V., Babak O. V. Private School in Russia: Sociocultural And Historical Genesis (11th – Early 20th Centuries) // Knowledge, Man and Civilization – ISCKMC 2022. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2022. Vol. 129. https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.12.81

Author information

Svetlana Vyacheslavovna Kodrle

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2024.
  • Published: February 26, 2024.

Keywords

  • российское частное школьное образование
  • частная школа
  • негосударственная школа
  • генезис частной школы
  • этапы социокультурного развития частной школы
  • Russian private school education
  • private school
  • non-state school
  • genesis of a private school
  • stages of socio-cultural development of a private school

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)