• Original research article
  • March 28, 2024
  • Open access

Criterion-based assessment of the formation of professionally significant values in future language and literature teachers

Abstract

The research aims to develop a criterion-based assessment tool to determine the level of formation of the system of professionally significant values in future language and literature teachers to enhance their professional training. The paper describes the assessment criteria, identifies indicators, and selects measures to determine the level of formation of the system of professionally significant values in future language and literature teachers. The research is novel in that it is the first to propose assessment criteria for the formation of the system of professionally significant values in future language and literature teachers: the motivational-value, professional-philological, operational-activity, reflexive criteria, which help determine the level of formation of the said system: the low (basic), medium (productive), high (creative) levels. As a result, it is found that the formation of the system of professionally significant values in future language and literature teachers, which affects the effectiveness of their subsequent professional teaching activities, is a complex process. This process is carried out according to four criteria, for each of which indicators have been selected to choose a diagnostic toolkit that provides the opportunity to adequately examine and evaluate the components of the teacher’s system of professionally significant values.

References

  1. Анисимова Н. П. Сравнительный анализ дефицитов в формировании педагогических ценностей на разных этапах профессионализации // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 6 (123). http://dx.doi.org/10.20323/1813-145X-2021-6-123-46-56
  2. Бакманова А. И. Педагогическая ценность // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 6-1.
  3. Бешелев С. Д., Гурвич Ф. Г. Математико-статистические методы экспертных оценок. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Статистика, 1980.
  4. Вереина Д. В. Аксиологический аспект структуры профессионально-педагогической культуры преподавателя высшей школы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2021. № 200.
  5. Давкуш Н. В. Критерии оценивания качества подготовки будущих педагогов к осуществлению вожатской деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-1.
  6. Загвязинский В. И., Закирова А. Ф., Строкова Т. А. Педагогический словарь: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. М.: Академия, 2008.
  7. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя высшей школы как саморазвивающаяся система // Гаудеамус. 2002. № 1.
  8. Картушина Н. В. Теоретические аспекты оценки эффективности деятельности педагога. Критерии и показатели оценивания // Образование. Наука. Научные кадры. 2020. № 4.
  9. Кудрейко И. А. Личностно значимые ценности будущих бакалавров славянской филологии: диагностический этап // Дидактика математики: проблемы и исследования. 2021. № 54. https://doi.org/10.24412/2079-9152-2021-54-24-33
  10. Кудрейко И. А. Формирование профессионально значимых качеств будущих учителей славянской филологии посредством билингвального подхода // Вестник педагогических наук. 2022. № 4.
  11. Кудрейко И. А. Характеристика понятия и компоненты профессионально значимых ценностей учителя филологии // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 7. https://doi.org/10.25726/h5858-7106-9094-g
  12. Лебедева И. В., Лебедев Н. Е. Управление профессиональным здоровьем педагога в формате оценки его деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79-2.
  13. Ледовская Т. В. Представления о ценностях и смыслах профессии «учитель» на разных уровнях педагогического образования // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 10. № 1.
  14. Марина А. В., Галкина Е. А., Макарова О. Б. Проверка и оценивание сформированности профессиональных компетенций: проблемы и пути их решения (на материале дисциплины/модуля «Методика обучения биологии») // Самарский научный вестник. 2018. № 1 (22).
  15. Маслов С. И., Маслова Т. А. Аксиологический подход в педагогике // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2013. № 3-2.
  16. Мельников Д. А., Сокольникова Э. И., Сенатор С. Ю., Сенатор С. С. O критериях измерения и оценивания уровня профессионального становления студентов // Педагогика и психология образования. 2022. № 3. https://doi.org/10.31862/2500-297X-2022-3-116-128
  17. Педагогика: учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / под ред. П. И. Пидкасистого. М.: Педагогическое общество России, 1998.
  18. Перевощикова Е. Н., Стафеева А. В., Елизарова Е. Ю. Методика оценки образовательных результатов в области психолого-педагогической подготовки будущих педагогов // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. № 4.
  19. Петухова Е А. Профессионально-педагогические ценности преподавателя: креативность // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2 (78).
  20. Скафа Е. И., Евсеева Е. Г. Методология и методы научно-педагогических исследований: учебное пособие. Beau Bassin: LAP LAMBERT Academic Publishing RU, 2019.
  21. Ходырев А. М. Проблема изучения ценностей педагогической деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 2 (113).

Author information

Irina Aleksandrovna Kudrejko

PhD

Donetsk State University

About this article

Publication history

  • Received: February 12, 2024.
  • Published: March 28, 2024.

Keywords

  • система профессионально значимых ценностей
  • учитель-филолог
  • эффективность профессиональной педагогической деятельности
  • мотивационно-ценностный критерий
  • профессионально-филологический критерий
  • операционно-деятельностный критерий
  • рефлексивный критерий
  • system of professionally significant values
  • language and literature teacher
  • effectiveness of professional teaching activities
  • motivational-value criterion
  • professional-philological criterion
  • operational-activity criterion
  • reflexive criterion

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)