• Original research article
  • July 4, 2024
  • Open access

The use of multimedia presentations in teaching foreign language vocabulary in elementary school

Abstract

The proposed study aimed to theoretically confirm the possibility of using multimedia presentations in teaching foreign language vocabulary to primary school children. The paper considers the stages of formation of lexical skills and the types of exercises corresponding to them, defines the concept of multimedia educational presentation-visualization, highlights the criteria for the design of multimedia presentations for lessons in elementary school. The scientific novelty of the work lies in the developed algorithm for making presentations with exercises corresponding to the three stages of the formation of lexical skills, as well as selected multimedia functionality, which is advisable to use when creating presentations in elementary school. As a result of the conducted research, a series of multimedia presentations has been developed for the formation of foreign language lexical skills in primary school (for the 4th grade students).

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М., 2018.
  2. Аствацатуров Г. О., Кочегарова Л. В. Эффективный урок в мультимедийной образовательной среде. М.: Сентябрь, 2012.
  3. Беляева Л. А. Интерактивные средства обучения иностранному языку. Интерактивная доска. М.: Издательство Юрайт, 2022.
  4. Бурина Е. В. Методика проектирования лингводидактической среды для обучения иноязычному речевому общению: монография. М.: ФЛИНТА, 2021.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. 6-е изд., стер. М.: Издательский центр «Академия», 2009.
  6. Крылова М. Н. Мультимедийная презентация к занятию: проблемы подготовки и применения // Грани познания. 2015. № 8 (42). http://www.grani.vspu.ru/jurnal/47.
  7. Маханькова Н. В., Мокрушина Л. В. Мультимедийная презентация в иноязычном образовании. Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет», 2012.
  8. Нарсеев А. А. Мультимедийная презентация как средство обучения профессиональной коммуникации на английском языке. Пермь: Пандерсен НИПУ, 2022.
  9. Пассов Е. И., Кузнецова Е. С. Методика как наука. Воронеж: НОУ «Интерлингва», 2002.
  10. Сергиевская И. Л. Символ, схема, пиктограмма как элементы сюжета мультимедийной презентации // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1.
  11. Тоффлер Э. Третья волна. М.: ACT, 1999.
  12. Шамов А. Н. Методика обучения иностранным языкам: Теоретический курс. М.: ФЛИНТА, 2020.

Author information

Kseniya Olegovna Vasilyeva

The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

Irina Aleksandrovna Krylova

PhD

The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: June 18, 2024.
  • Published: July 4, 2024.

Keywords

  • методика раннего обучения иностранным языкам
  • обучение иноязычной лексике
  • мультимедийная учебная презентация-визуализация
  • мультимедийные презентации в обучении иностранным языкам
  • methods of early learning of foreign languages
  • teaching foreign language vocabulary
  • multimedia educational presentation-visualization
  • multimedia presentations in teaching foreign languages

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)