• Original research article
  • July 4, 2024
  • Open access

The views of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya on the family as an environment of aesthetic education

Abstract

The purpose of the study is to identify the features of the pedagogical views of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya on the aesthetic education of children and the possibility of interaction between family and school in the process of forming a child's personality. The chronological framework of the study covers the period of the first half of the 20th century. The article analyzes the pedagogical views of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya regarding the aesthetic education of children, the upbringing of their aesthetic feelings in the family and with the help of the family as an educational environment. The publication of this article is timed to coincide with the Year of the Family in 2024 in the Russian Federation. The novelty of the research lies in establishing the continuity of the ideas of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya on aesthetic education in the family, in clarifying a number of theses reflected in educational pedagogical literature and modern scientific publications regarding their content in the pedagogical heritage of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya as there is the need to improve the pedagogical culture of parents in order to aesthetic education in the family. As a result of the study, the continuity of the pedagogical ideas of S. T. Shatsky and V. N. Shatskaya was established: the relevance of the means and methods used by them to form children's ideas about the beautiful in the family and with the help of family members as a factor in strengthening and preserving traditional Russian values.

References

  1. Беляев В. И. Педагогическая концепция С. Т. Шацкого: Эволюция идей, принципов и целей: дисс. ... д. пед. н. М., 1998.
  2. Гутова Н. К. Проблема духовных потребностей в теории и педагогической деятельности С. Т. Щацкого: дисс. … к. пед. н. Новосибирск, 1970.
  3. Сараева В. В. Теория и практика эстетического воспитания в педагогическом творчестве С. Т. Шацкого и его сотрудников, 1905-1932 гг.: дисс. ... к. пед. н. М., 1994.
  4. Семченко А. В. Социально–педагогические взгляды С. Т. Шацкого: дисс. ... к. пед. н. М., 1995.
  5. Тапышпан О. Д. Социально-педагогические проблемы воспитания детей в наследии С. Т. Шацкого: дисс. ... к. пед. н. М., 1996.
  6. Шацкая В. Н. Эстетическое воспитание детей в семье: стенограмма публичной лекции, прочитанной в Центральном лектории Общества в Москве. М.: Знание, 1954.
  7. Шацкий С. Т. Педагогические сочинения: в 4-х т. / Акад. пед. наук РСФСР. М.: Издательство «Просвещение» 1964. Т. 2 / под ред. И. А. Каирова, Л. Н. Скаткина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой.
  8. Шацкий С. Т. Педагогические сочинения: в 4-х т. / Акад. пед. наук РСФСР. М.: Издательство «Просвещение» 1964. Т. 3 / под ред. И. А. Каирова, Л. Н. Скаткина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой.
  9. Щербакова Е. В., Щербакова Т. Н. Эстетическое воспитание детей в семье с позиций истории и современности // Теория и практика образования в современном мире: материалы X Междунар. науч. конф. (г. Чита, апрель 2018 г.). Чита: Издательство «Молодой ученый», 2018.
  10. Якубовская Т. Л. Вопросы теории и практики музыкально-эстетического воспитания в педагогическом наследии В. Н. Шацкой: дис. ... к. пед. н. М., 1985.

Author information

Tatiana Nikolaevna Bannikova

Rostov State University of Economics

Tatiana Borisovna Ohanyan

Dr

Rostov State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: April 20, 2024.
  • Published: July 4, 2024.

Keywords

  • эстетическое воспитание
  • эстетическое воспитание в семье
  • педагогические взгляды С. Т. Шацкого
  • педагогические взгляды В. Н. Шацкой
  • преемственность педагогических идей
  • aesthetic education
  • aesthetic education in the family
  • pedagogical views of S. T. Shatsky
  • pedagogical views of V. N. Shatskaya
  • continuity of pedagogical ideas

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)