• Original research article
  • August 2, 2024
  • Open access

Model for digital competency development among school teachers based on scientific and methodological support

Abstract

The research aims to justify the necessity of organizing the process of forming a school teacher’s digital competency based on scientific and methodological support. The paper presents the views of contemporary authors on the key concepts for our research, such as “digital competency”, “scientific and methodological support for the teacher”. A model of scientific and methodological support for the process of forming a school teacher’s digital competency is proposed and described. The stages of work on the implementation of the model are presented, including testing the need for school teachers to form digital competency, planning the training of school teachers to improve the level of digital competency formation, organizing the support process, testing the level of digital competency formation of teachers after completing the professional development course, and reflection. The scientific novelty of the research lies in elaborating the model of support for the process of forming a school teacher’s digital competency, based on a systematic approach, its level characteristics and components. The model includes a set of measures aimed at supporting teachers in mastering digital technologies and methods of their application in the educational process. A distinctive feature of the model is its flexibility and adaptability, which allows taking into account the individual needs and level of training of each teacher. As a result, it is expected that due to the developed model, the level of digital competency of teachers will increase, which will further facilitate the systematic introduction of digital technologies into the educational process.

References

  1. Аймалетдинов Т. А., Баймуратова Л. Р., Зайцева О. А., Имаева Г. Р., Спиридонова Л. В. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе / Аналитический центр НАФИ. М.: Изд-во НАФИ, 2019.
  2. Андрюхина Л. М., Ломовцева Н. В., Садовникова Н. О. Концепты цифровой дидактики как основания проектирования опережающего образования педагогов профессионального обучения // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 1 (40).
  3. Белова Е. Н., Абрамов А. Н. Модель подготовки учителей к применению цифровых технологий во взаимодействии с обучающимися // Педагогический журнал. 2023. Т. 13. № 8-1.
  4. Блинов В. И. Цифровая дидактика: модный тренд или новая наука? // Профессиональное образование. 2019. № 3.
  5. Брольпито А. Цифровые навыки и компетенция, цифровое и онлайн-обучение. Турин: Европейский фонд образования, 2019.
  6. Варзанова М. А. Научно-методическое сопровождение инновационной деятельности преподавателей профессиональных образовательных организаций: дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2020.
  7. Даутова О. Б., Римкявичене О. А. Модель научно-методического сопровождения непрерывного профессионального роста педагогических работников как инновация // Диалог учительских поколений: точки роста: сборник статей 16 межрегиональной научно-практической конференции (г. Санкт-Петербург, 27 ноября 2020 г.). СПб.: Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования, 2021.
  8. Ильина Н. Ф. Научно-методическое сопровождение процесса непрерывного профессионального развития педагога: сущность феномена и процессуальная модель // Экстернат.РФ. 2021. № 3 (14).
  9. Коршунова В. В., Шнайдер Ю. В., Китаев В. С. Научно-методическое сопровождение по реализации федерального проекта «Школа Минпросвещения России» // Красноярское образование: вектор развития. 2023. № 1 (6).
  10. Косенок С. М., Куренкова Т. Н. Цифровая компетентность педагога в условиях формирования цифровой образовательной среды // Гуманитарный научный вестник. 2020. № 11.
  11. Ломаско П. С., Симонова А. Л. Основополагающие принципы формирования профессиональной ИКТ-компетентности педагогических кадров в условиях смарт-образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 7 (160).
  12. Роберт И. В. Дидактика эпохи цифровых информационных технологий // Профессиональное образование. 2019. № 3.
  13. Ромм Т. А. Научно-методическое сопровождение внедрения программы воспитания // Воспитание как стратегический национальный приоритет: международный научно-образовательный форум. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2021.
  14. Солдатова Г. У., Нестик Т. А., Рассказова Е. И., Зотова Е. Ю. Цифровая компетентность подростков и родителей. Результаты всероссийского исследования. М.: Фонд развития Интернет, 2013.
  15. Стариченко Б. Е. Цифровизация образования: реалии и проблемы // Педагогическое образование в России. 2020. № 4.
  16. Уваров А. Ю. Образование в мире цифровых технологий: на пути к цифровой трансформации. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2018.
  17. Уваров А. Ю., Дворецкая И. В., Заславский И. М., Гейбл. Э., Карлов И. А., Мерцалова Т. А., Сергоманов П. А., Фрумин И. Д. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования. М.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», 2019.
  18. Яковлева Е. В. Цифровая компетентность будущего педагога: компонентный состав // Концепт. 2021. № 4.
  19. Ячина Н. П., Фернандез О. Г. Г. Развитие цифровой компетентности будущего педагога в образовательном пространстве вуза // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2018. № 1.
  20. Zierer K. Putting Learning Before Technology: The Possibilities and Limits of Digitalization. N. Y.: Routledge, 2019.

Author information

Vera Vladimirovna Korshunova

PhD

Krasnoyarsk Regional Institute for Advanced Training and Professional Retraining of Education Workers

Aleksei Nikolaevich Abramov

Krasnoyarsk Regional Institute for Advanced Training and Professional Retraining of Education Workers

Iuliia Viktorovna Shnaider

Krasnoyarsk Regional Institute for Advanced Training and Professional Retraining of Education Workers

About this article

Publication history

  • Received: June 24, 2024.
  • Published: August 2, 2024.

Keywords

  • цифровая компетентность
  • научно-методическое сопровождение
  • школьный педагог
  • профессиональное развитие педагогов
  • наставничество
  • digital competency
  • scientific and methodological support
  • school teacher
  • professional development of teachers
  • mentorship

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)