• Original research article
  • August 20, 2024
  • Open access

Specialization of literature by means of interdisciplinary integration

Abstract

The research aims to determine the effectiveness of applying interdisciplinary integration with local history in a literature course for students receiving education in the field of Service and Tourism within the framework of solving the problem of specializing literature as a general education subject in implementing programs for training specialists of secondary vocational education. The scientific novelty lies in developing a methodology for applying interdisciplinary integration of literature and local history for students in the field of Service and Tourism, which contributes to the specialization of literature. The article provides a characteristic of the integrative approach and interdisciplinary integration, examines existing approaches to the integration of local history and literature; presents sections of thematic planning in literature reflecting the local history aspect of the Nizhny Novgorod region, identifies and characterizes the principles of constructing an integrative lesson, proposes methods and forms of working with students in secondary vocational education programs aimed at specializing literary material. In addition, evaluation materials were developed and described for conducting a methodological experiment to determine the effectiveness of applying interdisciplinary integration and the presented methods and forms of teaching. The results of the experiment conducted among students receiving secondary vocational education were positive, confirming the effectiveness of the proposed methodology in solving the problem of specializing literature.

References

  1. Антипова А. М., Подругина И. А. Традиции и современные стратегии развития методики преподавания литературы // Литература в школе. 2020. № 6.
  2. Беньковская Т. Е. Формирование научных школ в методике преподавания литературы 20 века и их взаимодействие // Современные исследования социальных проблем. 2012. № 5 (13).
  3. Бирюкова О. И. Интегрированное обучение как перспективная форма организации литературного образования в вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 9.
  4. Браже Т. Г. Интеграция предметов в современной школе // Литература в школе. 1996. № 5.
  5. Доманский В. А. Литература и культура. Культурологический подход к изучению словесности в школе: учебное пособие. М.: Флинта, 2015.
  6. Колокольцев Е. Н. Произведения живописи в школьном изучении литературы. М.: Перо, 2021.
  7. Маранцман В. Г., Маранцман Е. К., Бабурина М. А. Читатель и время: рабочая книга по литературе: 10 класс / под ред. В. Г. Маранцмана. М.: Просвещение, 2009.
  8. Методика обучения литературе. XXI век: учебное пособие / под ред. Е. К. Маранцман. СПб.: Изд-во ВВМ, 2019.
  9. Мурин Д. Н. Петербург умышленный и отвлеченный. Город в классической литературе ХIХ века. Комментарий. М.: Страта, 2021.
  10. Николаева Е. А. Развитие общекультурной компетенции студентов в процессе изучения интегративного курса литературы в учреждениях среднего профессионального образования: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2023.
  11. Обернихина Г. А., Емельянова Т. В., Мацыяка Е. В., Савченко К. В. Примерная программа общеобразовательной учебной дисциплины «Русский язык и литература. Литература» для профессиональных образовательных организаций. М.: Академия, 2015.
  12. Прокофьева А. Г. Краеведение в литературном школьном образовании // Современные исследования социальных проблем. 2012. № 5 (13).
  13. Прокофьева А. Г. Пути использования краеведения в процессе обучения школьников литературе // Самарский научный вестник. 2014. № 2 (7).
  14. Пыхтина Ю. Г. Теория и методика анализа художественного текста: пространственный аспект: учебное пособие. Оренбург: ГОУ ОГУ, 2007.
  15. Романичева Е. С., Сосновская И. В. Введение в методику обучения литературе: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2012.

Author information

Elena Anatolyevna Nikolaeva

PhD

Nizhny Novgorod State University of Engineering and Economics

About this article

Publication history

  • Received: July 2, 2024.
  • Published: August 20, 2024.

Keywords

  • интегративный подход
  • межпредметная интеграция
  • профилизация общеобразовательных дисциплин
  • краеведение
  • среднее профессиональное образование
  • integrative approach
  • interdisciplinary integration
  • specialization of general education disciplines
  • local history
  • secondary vocational education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)