• Original research article
  • September 4, 2024
  • Open access

Evolution of educational standards for designer training in Russian higher education during the late 20th and early 21st centuries

Abstract

The author sees the aim of the article in creating a holistic picture of the formation and development of design education as exemplified by changes in educational standards in the late 20th and early 21st centuries. The article provides a retrospective analysis of educational standards, which will help to form and scientifically substantiate the goal and objectives, clarify the methods and technologies of designer training at the stage of transition to the new Russian higher education system. The scientific novelty of the study lies in the fact that the article, against the background of the democratization of public life in the historical period under consideration, provides a complex and comparative analysis of the evolution of educational standards for designer training in higher education in terms of considering their structure and content reflecting socio-economic transformations in the Russian Federation. As a result of the study, having conducted a comparative analysis of previous and current educational standards, the author concluded that it is necessary to take into account the established experience of developing standards in designer training in higher education institutions and be able to analyze the current geopolitical situation in the country and in the design industry in particular to correctly identify the key tasks facing the higher education system and understand how to prepare students in modern conditions.

References

  1. Дьюи Дж. Демократия и образование / пер. с англ. Ю. Турчаниновой, Э. Гусинского, Н. Михайлова. М.: Педагогика-пресс, 2000.
  2. Климов В. П., Климова Г. П. Цели и социально-культурные версии дизайн-образования // Ценности и социальные технологии демократического общества XXI века: тезисы докладов научно-практической конференции (г. Екатеринбург, 22-23 мая 2000 г.): в 2 т. Екатеринбург, 2000. Т. 2. Духовные ценности в современной культуре и образовании. Психолингвистика перевода: теория и практика.
  3. Климова Л. Н. Педагогическая модель дизайн-образования в профессиональном колледже: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2011.
  4. Кожуховская С. М. Дизайн-образование: структура, содержание и методы реализации: автореф. дисс. … д. пед. н. Нальчик, 2011.
  5. Кувшинова Г. А. Особенности дизайн-образования в России // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 4 (89).
  6. Ломов С. П. Приветственное слово на І Международном межвузовском фестивале искусств «Содружество молодых» // Материалы І Международного межвузовского фестиваля искусств «Содружество молодых». М.: Форте Пресс, 2017.
  7. Львова И. А. Методика формирования художественно-проектной деятельности специалистов в области дизайн-образования: автореф. дисс. … к. пед. н. Калуга, 2010.
  8. Резинкина Л. В., Дромова Н. А. Современные проблемы развития дизайн-образования: историко-культурный контекст // Человек и образование. 2018. № 3 (56).
  9. Устинов А. Г. Дизайнерское образование в Японии // Дизайнерское образование. История. Теория. Практика / под общ. ред. В. Р. Аронова, В. Ф. Сидоренко. М.: МГТУ им. А. Н. Косыгина, 2007.
  10. Шмакова Л. Е. Комплексное развитие творческих способностей студентов-дизайнеров в профессионально-педагогическом вузе: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2009.

Author information

Galina Anatolievna Kuvshinova

PhD

National Design Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2024.
  • Published: September 4, 2024.

Keywords

  • дизайн-образование
  • образовательные стандарты
  • профессиональная подготовка дизайнеров
  • система высшего образования
  • design education
  • educational standards
  • designer training
  • higher education system

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)