• Original research article
  • September 16, 2024
  • Open access

Development of the system of support for gifted children in the USSR and in Russia: Directions and prospects

Abstract

The article examines the work with gifted children in Russia within the context of the historical development of the Russian education system. The aim of the research is to identify the characteristics, directions, and prospects for working with gifted children in Russia within the framework of extensive and intensive development paths. The research involved exploring legislative acts, projects related to working with children, pedagogical papers on the issue of giftedness; methods of analysis and generalization were applied. The scientific novelty of the research lies in predicting possible directions for the development of the Olympiad system, considering its system-forming function. As a result, it can be said that after the collapse of the USSR, the Russian system of additional education has outlined a vector of transition from an extensive to an intensive approach in working with gifted children through regional centers for identifying and supporting such children. At the same time, the system of working with gifted children retains its historical characteristics of an extensive approach in all directions, while the scale of working with gifted children increases: (1) in the Olympiad system, (2) in additional education, and also (3) in the in-depth study of subjects in general education institutions for gifted children. Among the possible directions and prospects are the improvement of the “triangle” of support for gifted children (Olympiads – schools – additional education) in the humanities, for example, by clarifying the status of general education organizations with in-depth study of socio-humanitarian subjects in relation to working with gifted children and realizing the possibilities of a variable nature of the current Olympiad system, which allows children to demonstrate their giftedness in a wide range of activities and academic subjects.

References

  1. Абрамов А. М. О педагогическом наследии А. Н. Колмогорова // Успехи математических наук. 1988. № 6.
  2. Гончаров Н. К. Еще раз о дифференцированном обучении в старших классах общеобразовательной школы // Советская педагогика. 1964. № 2.
  3. Жуковская С. П. Идеи Н. К. Крупской о развитии творческих способностей учащихся (на материале опытно-показательных учреждений) // Советская педагогика. 1982. № 3.
  4. Каргина З. А. История становления системы дополнительного образования детей в России: два «Золотых периода» // Историко-педагогический журнал. 2013. № 1.
  5. Крутецкий В. А. Математические способности и их развитие у школьников // Советская педагогика. 1962. № 9.
  6. Лазарев В. А. Профильные школы: воспитание талантов // Советская педагогика. 1990. № 6.
  7. Левин А. А. Массовые олимпиады и конкурсы как средство воспитания познавательных интересов // Советская педагогика. 1965. № 3.
  8. Майофис М. Л., Кукулин И. В. Математические школы в СССР: генезис институции и типология утопий // Острова утопии. Педагогическое и социальное проектирование послевоенной школы (1940-1980-е): коллективная монография / ред. и сост.: И. В. Кукулин, М. Л. Майофис, П. А. Сафронов. М.: New Literary Observer, 2015.
  9. Мешалкина К. Н. Профильная дифференциация образования // Советская педагогика. 1990. № 1.
  10. Орлов В. А. Олимпиады вчера, сегодня и завтра // Советская педагогика. 1989. № 11.
  11. Рабочая концепция одаренности / отв. ред. Д. Б. Богоявленская; науч. ред. В. Д. Шадриков. Изд-е 2-е, расш. и перераб. М., 2003.
  12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: в 2 т. М.: Педагогика, 1989. Т. 2. Одаренность и уровень способностей.
  13. Рубцов В. В., Журавлев А. Л., Марголис А. А., Ушаков Д. В. Образование одаренных – государственная проблема // Психологическая наука и образование. 2009. № 4.
  14. Рукшин С. Е. Математические соревнования в СССР и России // Компьютерные инструменты в школе. 2011. № 6.
  15. Теплов Б. М. Избранные труды: в 2 т. М.: Педагогика, 1985. Т. 1. Способности и одаренность.
  16. Ушаков Д. В. Тесты интеллекта, или Горечь самопознания // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. Т. 1. № 2.
  17. Ушаков Д. В., Шепелева Е. А. Системы работы с одаренной молодежью в России и за рубежом // Сибирский психологический журнал. 2014. № 54.
  18. Чудасова Л. А. Воспитание одаренных детей в теории и практике отечественной педагогики 20-х – начала 30-х годов XX в.: дисс. … к. пед. н. М., 1996.

Author information

Gokmen Kahraman

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: May 16, 2024.
  • Published: September 16, 2024.

Keywords

  • работа с одаренными детьми
  • олимпиады школьников
  • специализированные учебно-научные центры
  • дополнительное образование
  • система олимпиад
  • work with gifted children
  • school Olympiads
  • specialized educational and scientific centers
  • additional education
  • Olympiad system

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)