• Original research article
  • November 13, 2024
  • Open access

Organizing student research work at a pedagogical university within the framework of an international project on creation of a digital educational platform

Abstract

The research aims to justify and determine a set of didactic conditions that promote research activities among undergraduate students at a pedagogical university within the framework of an international project, whose goal is to create a digital educational platform. The article presents experience in integrating the academic discipline “Fundamentals of Educational and Research Activities” with a real international project aimed at developing cooperation with educational institutions in the Republic of Indonesia. The structure of the online course on the discipline “Fundamentals of Educational and Research Activities” is described, including diagnostic assessment of the level of students’ readiness for upcoming research activities, the main research task, and the system for results evaluation. Particular attention is paid to the development of technological support for online lessons in the Russian language and culture for Indonesian learners carried out by students. The scientific novelty of the research lies in creating a comprehensive approach to organizing student research activities, combining theoretical training, practical work, and reflection in the context of an international project. The research findings show that the elaborated set of didactic conditions can effectively contribute to the development of students’ research competencies, increasing their motivation for scientific activity and forming intercultural interaction skills. The proposed approach can be adapted for application in other pedagogical universities to improve the quality of training future teachers for research and international activities in the context of globalization of education.

References

  1. Адольф В. А., Трусей И. В., Кужугет А. А. Цифровая трансформация образования: безопасность и пути ее обеспечения // Проблемы современного образования. 2022. № 5.
  2. Вдовина Н. А., Руськина Е. Н., Савинова Т. В. Активизация научно-исследовательской деятельности студентов педагогического вуза в условиях реализации компетентностного подхода // Гуманитарные науки и образование. 2014. № 4 (20).
  3. Гордиенко Т. П., Меметова Г. Э. Смарт-образование как новая парадигма современной системы образования // Kant. 2023. № 1 (46).
  4. Евдокимова А. И. Цифровая трансформация учебно-познавательной деятельности студентов как индикатор развития вузовской науки // Человеческий капитал. 2021. № 9.
  5. Загвязинский В. И. Исследовательская деятельность педагога: учеб. пособие для студентов вузов. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Академия, 2010.
  6. Зданович О. В. О структуре и содержании исследовательской компетенции студентов – будущих учителей // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (126).
  7. Кошкин А. П. Международная деятельность университета как фактор повышения профессиональной компетентности будущих педагогов // Педагогическое образование и наука. 2009. № 7.
  8. Кузнецова Л. А., Лысак О. Г. Smart-среда – средство, ведущее к решению основных задач современного образования // Менеджмент XXI века: экономика, общество и образование в условиях новой нормальности: сборник научных статей по материалам XX международной научно-практической онлайн-конференции (г. Санкт-Петербург, 24-25 ноября 2021 г.). СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2022.
  9. Ломаско П. С., Симонова А. Л. Возможности LMS Moodle для реализации принципов смарт-образования // Интеграция медицинского и фармацевтического образования, науки и практики: сборник статей I международного научно-педагогического форума, посвященного 80-летию Красноярского государственного медицинского университета им. проф. В. Ф. Войно-Ясенецкого (г. Красноярск, 2-4 февраля 2022 г.). Красноярск, 2022.
  10. Лях В. И., Сигида Д. А. Исследовательская компетентность студента в учебном процессе современного вуза: содержание и подходы изучения // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-3.
  11. Осетрова Е. В., Ревенко И. В., Васильева С. П. Мотивация индонезийцев к изучению русского языка: динамическая модель и ее методический потенциал // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2023. № 3 (65).
  12. Охотина А. С., Белоногова Л. Н. Вовлечение студентов педагогического вуза в научно-исследовательскую деятельность: оценка уровня эффективности // Поволжский педагогический поиск. 2021. № 4.
  13. Пунчик В. Н. Метасемантический концепт формирования дидактических понятий у студентов // Непрерывное образование. 2018. № 2.
  14. Роберт И. В. Цифровая трансформация образования: ценностные ориентиры, перспективы развития // Россия: тенденции и перспективы развития. 2021. № 16-1.
  15. Самойлов А. Ю. Использование элементов электронного учебного курса, совместимых со стандартом SCORM, для визуализации учебной информации и создания качественного мультимедийного образовательного контента в системе дистанционного обучения (LMS) // Академическая мысль. 2024. № 3 (28).
  16. Тимкина Ю. Ю. Организационно-дидактические условия вариативного иноязычного образования в вузе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 1 (18).
  17. Хайбулаев М. Х., Гаджикурбанова Г. М. Интерактивные технологии развития исследовательских компетенций будущего педагога // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. 2013. № 8.
  18. Храмова Н. А., Пфаненштиль Н. Г. Формирование мотивации и умений исследовательской деятельности студентов в условиях многоуровневой системы образования // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 2 (107).

Funding

The publication was prepared as part of the project “Resource and information-technology support for educational activities and education management for the purpose of organizing and implementing events to disseminate best practices in Russian education within the framework of international cooperation in education, aimed at promoting education in Russian, as well as supporting the study of the Russian language in the Republic of Indonesia”, which is implemented with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation under state assignment No. 073-03-2024-049/2.

Author information

Pavel Sergeevich Lomasko

PhD

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev

Elena Gennadievna Doroshenko

PhD

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev

Irina Valerievna Trusei

PhD

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev

About this article

Publication history

  • Received: October 1, 2024.
  • Published: November 13, 2024.

Keywords

  • исследовательская деятельность студентов
  • международный образовательный проект
  • цифровая образовательная платформа
  • подготовка будущих учителей
  • дидактические условия формирования исследовательских компетенций
  • проектно-исследовательские задания
  • международная деятельность педагогического вуза
  • цифровые технологии в исследовательской деятельности
  • разработка цифрового образовательного контента
  • student research activities
  • international educational project
  • digital educational platform
  • training future teachers
  • didactic conditions for forming research competencies
  • project-research assignments
  • international activities of a pedagogical university
  • digital technologies in research activities
  • development of digital educational content

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)