• Original research article
  • November 22, 2024
  • Open access

Methodological aspects of preparing pedagogical university students for the use of formative assessment in primary school

Abstract

The article presents the methodological experience of professional training of pedagogical university students for the use of formative assessment in primary school. The article describes the content of the general professional competence OPK-5, reflecting the readiness of students to solve the professional task of applying formative assessment in primary school. The study aims to describe the stages of professional training of undergraduate students on the use of formative assessment in primary school. The scientific novelty of the study lies in substantiating a scientific approach to the development of the content of students’ competence in the application of formative assessment in primary school; in providing a systematic description of the stages of building professional training for future primary school teachers in the chosen aspect of the work. As a result of the study, an integrated system of components of students’ competence in the application of formative assessment was developed and described. This system consists of knowledge (cognitive), orientation, operational and experimental components, and a methodology for their sequential formation including eight stages was proposed.

References

  1. Амонашвили Ш. А. Сущность оценки и отметки // Мир науки, культуры, образования. 2007. № 2.
  2. Воронцов А. Б. Формирующее оценивание: подходы, содержание, эволюция. Краткое пособие по деятельностной педагогике. М.: Авторский клуб, 2018.
  3. Землянская Е. Н. Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся // Современная зарубежная психология. 2016. № 3.
  4. Землянская Е. Н. Формирующее оценивание образовательных достижений учащихся в начальном общем образовании: подготовка учителей // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 4.
  5. Крылова О. Н., Бойцова Е. Г. Технология формирующего оценивания в современной школе: учебно-метод. пособие. СПб.: КАРО, 2015.
  6. Лазарев В. С. К проблеме построения деятельностно-ориентированного профессионального образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2014. № 2 (14).
  7. Лазарев В. С. Концептуальная модель формирования профессиональных умений у студентов // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2011. № 2.
  8. Пинская М. А. Формирующее оценивание: оценивание в классе: учеб. пособие. М.: Логос, 2010.
  9. Прияткина Н. Ю., Шорникова Н. А. Формирующее оценивание как способ повышения образовательных результатов младших школьников // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 1.
  10. Рудакова Ю. А., Бобыкина И. А. Формирующее оценивание как перспективная технология оценочной деятельности в высшей школе // Челябинский гуманитарий. 2021. № 2 (55).
  11. Четвертных Т. В. Готовность педагогов к введению формирующего оценивания в образовательном процессе // Гуманитарные исследования. 2018. № 4 (21).
  12. Шаповалова О. Н., Ефремова Н. Ф. Дидактический потенциал формирующего оценивания метапредметных результатов школьников: российский и зарубежный опыт // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 6.

Author information

Natalya Viktorovna Abramovskyh

Dr

Surgut State Pedagogical University

Vera Leonidovna Sinebryuhova

PhD

Surgut State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: October 10, 2024.
  • Published: November 22, 2024.

Keywords

  • студенты педагогического вуза
  • начальная школа
  • профессиональная подготовка
  • формирующее оценивание
  • pedagogical university students
  • primary school
  • vocational training
  • formative assessment

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)