The use of interactive methods in the communicative and cognitive teaching of Russian perception verbs to foreign students
Abstract
The purpose of the study is to demonstrate the practical significance and effectiveness of the use of interactive methods within the framework of a communicative and cognitive approach in classes on Russian as a foreign language when teaching foreign students perception verbs at the stage of pre–university training. The idea of the scientific article is to solve the problem of optimizing the formation and development of the communicative competence of foreign students in the process of conscious assimilation of the verbal system of the Russian language, in particular the features of perception verbs based on the use of interactive teaching methods. The article provides specific examples of interactive methods to increase the motivation of foreign students to learn the verb system of the Russian language, for the formation and development of communicative competence based on conscious assimilation of linguistic features of perception verbs, the effectiveness of which has been tested in Russian as a foreign language classes with foreign students of Belgorod State National Research University. The scientific novelty is due to the use of interactive methods both for the development of the communicative competence of foreign students and for the development of theoretical knowledge about the studied (Russian) language, in particular about the lexical and grammatical features of Russian perception verbs.
References
- Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового): учебное пособие. Изд-е 2-е, испр. М.: РУДН, 2010.
- Батраева О. М. Интерактивные методы обучения русскому языку как иностранному: практический опыт применения // Язык: история и современность. 2019. № 1.
- Бокатина Ю. И. Интерактивные методы при изучении видовременных форм глагола на начальном этапе обучения русскому языку как иностранному // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 2.
- Виноградов К. А. Обучение иностранных студентов предложно-падежным конструкциям с объектным значением (коммуникативно-когнитивный подход): автореф. … дисс. к. пед. н. М., 2006.
- Игнатова И. Б. Коммуникативно-когнитивный подход в современной лингвометодике обучения РКИ // Мир русского слова. 2007. № 3.
- Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Интерактивное обучение // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2007. № 6 (48).
- Сенюкова О. В. Обучение иностранных студентов глаголам бытия и обладания на этапе довузовской подготовки (коммуникативно-когнитивный аспект): автореф. … дисс. к. пед. н. М., 2009.
- Черницына Т. В. Интерактивные формы и методы обучения русскому языку как иностранному // Актуальные вопросы профессионального образования. 2018. № 4 (13)
- Шагаева С. А. Интерактивные методы обучения русскому языку как иностранному (на материале урока по теме «Иностранцы глазами русских») // Русский язык на перекрестке эпох: традиции и инновации в русистике: сборник научных статей по материалам IV международной научно-практической конференции. Ереван: Российско-Армянский (Славянский) университет, 2019.
- Юрьева Ю. Б. Интерактивные методы обучения иностранному языку в вузе // Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном мире: сборник научных трудов участников II международной научно-практической конференции / под ред. Н. Б. Карабущенко, Н. Л. Сунгуровой. М.: РУДН, 2015.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 6, 2024.
- Published: November 26, 2024.
Keywords
- коммуникативно-когнитивный подход
- интерактивные методы обучения
- глаголы восприятия
- обучение русскому языку как иностранному
- коммуникативная компетенция
- communicative and cognitive approach
- interactive teaching methods
- perception verbs
- teaching Russian as a foreign language
- communicative competence
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC