• Original research article
  • March 4, 2025
  • Open access

Organization of research work of undergraduate students, future teachers of vocational training, in the process of practical training

Abstract

The aim of the research is to reveal the specifics of the organization of research work of undergraduate students, future teachers of vocational training, in the process of practical training. The article clarifies the essence, content, and methods of research work of undergraduate students, future teachers of vocational training. The place of research work in the structure of practical training of bachelors, future teachers of vocational training, is determined. Taking into account the profile and specialization of student training, options for tasks and a new format of organization are proposed – project-oriented research work, one of the options for which is group research work. The scientific novelty of the research lies in the fact that, in the context of the industrial practice of undergraduate students in the direction 44.03.04 "Vocational Training (by Industry)," profile "Decorative and Applied Arts and Design," specialization "Technology and Design of Clothing," taking into account the current challenges of modernity, the main stages are clarified, the content and methods of research work are substantiated and revealed. As a result, the content of the main stages of practical training in the form of industrial practice is proposed, the implementation of which is aimed at the formation of research skills of students in mastering the main types of professional activity. The content of research work proposed by the authors can be used by teachers both in compiling the program and in the process of guiding the practical training of students.

References

  1. Ашеров А. Т. Подготовка, экспертиза и защита диссертаций: учеб. пособие. Харьков: УИПА, 2002.
  2. Батчаева П. А.-Ю. Направления развития навыков исследовательской деятельности бакалавров // Мировая и российская наука: области развития и инноваций: сб. науч. ст.: в 3 ч. / науч. ред. Р. Ю. Самхарадзе. М.: Перо, 2020. Ч. 2.
  3. Блинов В. И., Куртеева Л. Н. Подготовка педагогов профессионального образования в вузе: традиции и перспективы // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2024. № 1.
  4. Брагин Л. А., Шубенкова Е. В. Исследовательская деятельность студентов – основа подготовки молодых ученых // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. 2012. № 2.
  5. Гришина Ю. В. Практическая подготовка студентов университета: опыт проектирования // Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном образовании: сб. науч. ст. V международной научно-практической конференции / науч. ред. Е. В. Карпова. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2021.
  6. Кадырова Г. А., Самойлова М. В., Шарипова Э. Р. Особенности содержания научно-исследовательской работы магистрантов в контексте практической подготовки // Kant. 2024. № 2 (51).
  7. Крафт Н. Н., Джабатырова Б. К., Редькова М. Д. Организация научно-исследовательской деятельности студентов // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2020. Вып. 4 (268).
  8. Кропотова Н. В. Исследование как форма получения нового знания // Педагогический эксперимент: подходы и проблемы. 2020. № 6.
  9. Кузнецова И. Ю. Особенности практической подготовки студентов на базовой кафедре вуза // Непрерывное образование: XXI век. 2018. № 4 (24).
  10. Кутумова А. А., Кушнир Т. И. Научно-исследовательская деятельность студентов как фактор повышения качества подготовки бакалавров профессионального обучения // Фундаментальные исследования. 2014. № 11-8.
  11. Мухаметзянова Г. В. Профессиональное образование: отечественные и мировые тенденции // Казанский педагогический журнал. 2006. № 2.
  12. Ронжина Н. В. Профессиональная педагогика: теория, методология, практика: монография. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2019.
  13. Сабинина А. Л., Михалева Е. П. Роль научно-исследовательской работы студентов в подготовке менеджеров и экономистов // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2018. № 1-1.
  14. Тархан Л. З. Дидактическая компетентность инженера-педагога: теоретические и методические аспекты: научное издание. Симферополь: Крымучпедгиз, 2008.
  15. Тархан Л. З., Усеинова Л. Ю., Шарипова Э. Р., Самойлова М. В., Кадырова Г. А., Ислямова Э. А., Хаялиева С. З. Моделирование в научных исследованиях профессионального образования: монография. Симферополь: ИТ «Ариал», 2024.
  16. Ушакова Н. Ю. Научно-исследовательская работа бакалавров как обязательный элемент образовательного процесса // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: материалы всероссийской научно-методической конференции (с международным участием). Оренбург: Оренбургский государственный университет, 2015.
  17. Червова А. А., Янюк И. А. Формирование исследовательских умений студентов вузов // Наука и школа. 2007. № 6.
  18. Чупрова Л. В. Организация научно-исследовательской работы студентов в условиях формирования системы высшего профессионального образования // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2014. № 5.

Author information

Maria Vasilievna Samoilova

PhD

Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov, Simferopol

Elnora Reshatovna Sharipova

PhD

Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov, Simferopol

Gulnara Ametovna Kadyrova

PhD

Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: November 18, 2024.
  • Published: March 4, 2025.

Keywords

  • практическая подготовка
  • обучающиеся бакалавриата
  • профессиональное обучение
  • научно-исследовательская деятельность
  • научно-исследовательская работа
  • производственная практика
  • practical training
  • undergraduate students
  • vocational training
  • research activity
  • research work
  • industrial practice

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)