Forming managerial competencies in a pedagogical master's program through the introduction of a specialized discipline "Designing the Managerial Process in Education"
Abstract
The aim of the research is to substantiate the necessity of forming managerial competencies in Master's degree students of pedagogical fields based on the introduction of a specialized discipline, "Designing the Managerial Process in Education," integrating the principles of General Management Theory and Systems Analysis. The article reveals the application of the principles of General Management Theory for solving the tasks of training managerial personnel in education. The scholarly novelty of the approach lies in the integration of universal laws of system management of various natures, adapted to the specifics of educational processes, into the educational process of pedagogical Master's programs. This ensures the formation of managerial competencies in Master's degree students, based not only on empirical experience, but also on proven principles of General Management Theory, which contributes to the effective application of a systematic approach to the management of educational organizations. As a result, a conceptual justification for the academic discipline "Designing the Managerial Process in Education," combining the methodological foundations of General Management Theory and Systems Analysis, has been developed. The experience of implementing the discipline at the Siberian Federal University has shown that the discipline contributes to the formation of a holistic understanding of the educational organization as a complex system and its management in Master's degree students. In particular, monitoring and analysis of feedback from Master's degree students, including those already working in the field of education, confirmed the practical value of the discipline. Respondents note that the application of acquired knowledge allows for more effective construction of management processes and making informed decisions based on Systems Analysis, especially in matters of resource allocation and feedback organization. The proposed approach contributes to the development of analytical and prognostic thinking, managerial decision-making skills, and a systematic approach to solving problems in the educational sphere.
References
- Бермус А. Г. Проблемы и перспективы постболонского реформирования системы высшего образования в России: теоретический обзор // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2025. Т. 10. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/ped20250006
- Бордовский Г. А. Проблемы и задачи высшего педагогического образования на современном этапе развития страны // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 6.
- Гутник И. Ю., Кандаурова А. В., Лучников В. А., Молодцева Ю. В., Пискунова Е. В. Трансформация педагогической магистратуры в условиях суверенизации российского образования // Мир науки, культуры и образования. 2024. № 4 (107).
- Качала В. В. Основы теории систем и системного анализа: учебное пособие для вузов. Изд-е 2-е изд., испр. М.: Горячая линия – Телеком, 2012.
- Новиков А. М., Новиков Д. А. Как модернизировать управление образованием // Народное образование. 2005. № 5.
- Новиков Д. А. Теория управления образовательными системами. М.: Народное образование, 2009.
- Остыловская О. А. Особенности обучения теории управления в педагогическом образовании // Лингвистика и медицина в контексте педагогического образования: материалы II Международной научной конференции (г. Красноярск, 27 марта 2024 г.) / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В. П. Астафьева. Красноярск, 2024.
- Панин Е. Н., Невзоров М. Н. Модель педагогического обеспечения развития проектной компетентности будущих физических реабилитологов в процессе их подготовки в магистратуре // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. Вып. 3. https://doi.org/10.30853/ped20240030
- Сафонова В. Ю. Подготовка магистров педагогического образования в области обеспечения безопасности образовательной организации: методические аспекты // Международный научно-исследовательский журнал. 2023. № 5 (131).
- Шипилина Л. А. Обучение принятию управленческих решений в процессе подготовки менеджеров образования в магистратуре // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 1 (224).
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 2, 2025.
- Published: April 8, 2025.
Keywords
- педагогическая магистратура
- управленческие компетенции
- общая теория управления
- системный анализ в образовании
- pedagogical master's degree
- managerial competencies
- general management theory
- systems analysis in education
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC