A network of internship sites as a resource for improving professional competence in the implementation of the regional component among kindergarten teachers of the Amur region
Abstract
Today, it is important for educators to have a system of continuous professional development that includes a variety of forms and methods for professional growth. The article presents the experience of developing and implementing a project to create a network of internship sites, "We Teach, We Are Taught," within the framework of the federal project "Modern School" of the national project "Education" in 2024. The project was developed based on the results of a scientific study that focused on a regional approach to improving the qualifications of kindergarten teachers. The aim of the research is to identify conditions focused on eliminating professional difficulties among kindergarten teachers in the Amur Region when including a regional component in educational programs. The scientific novelty lies in the development of a new model for the functioning of a network of internship sites for improving the qualifications of teachers. This model ensures a systematic exchange of experience and methodological materials between teachers, as well as the implementation of original partial programs and teaching methods, which significantly improves the quality of the educational process and contributes to a more effective integration of local history material into kindergarten programs. As a result, a network of internship sites was created, uniting teachers of the Amur Region to exchange best practices in the implementation of the regional component. A digital platform of information resources, "Priamurye – My Native Land," was developed and implemented, which contributes to enriching the variable part of the educational programs of kindergartens in the region with regional characteristics. A series of events was held aimed at disseminating effective methods of working with local history material among educators in the region.
References
- Алексеева Л. П., Шаблыгина Н. С. Преподавательские кадры: состояние и проблемы профессиональной компетентности. М.: НИИВО, 1994.
- Атмахова Л. Н. Организация деятельности методической службы как условие развития профессиональной компетентности педагогов ДОУ: автореф. дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2006.
- Беляева Н. С. Система формирования профессиональной компетентности учителя в процессе педагогической деятельности // Проблемы и перспективы развития образования: материалы I Междунар. науч. конф. Пермь: Меркурий, 2011. Т. 1.
- Бурова Л. И. Компетентностный подход в образовании: историко-педагогический аспект // Вестник Воронежского института МВД России. 2007. № 4.
- Гаврилова М. И. Сущность и специфика компетентностного подхода в российском образовании // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2013. № 1.
- Дульчаева И. Л., Содномова Н. Б.-Ц. Организационно-управленческая модель сетевого подхода в методическом сопровождении педагогов ДОО // Общество: социология, психология, педагогика. 2024. № 11.
- Зеер Э. Ф. Психолого-дидактические конструкты качества профессионального образования // Образование и наука. 2002. № 2 (14).
- Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Эксперимент и инновации в школе. 2009. № 2.
- Ибрагимов Г. И. Компетентностный подход в профессиональном образовании // Образовательные технологии и общество. 2007. № 3.
- Ильязова М. Д. Компетентностный подход и задачи развития современной высшей школы // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 3.
- Коняхина И. В. Компетентностный подход в высшем профессиональном образовании (теоретический аспект) // Глобус: психология и педагогика. 2020. № 2 (37).
- Лазарев В. С. Научное обеспечение компетентностного подхода в профессиональном образовании // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2017. № 1 (46).
- Петренко А. А. Развитие компетентности педагога в условиях дополнительного профессионального образования // Человек и образование. 2021. № 4 (69).
- Печеркина А. А., Сыманюк Э. Э., Умникова Е. Л. Развитие профессиональной компетентности педагога: теория и практика: монография. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т., 2011.
- Пирожков Г. П. Краеведческое образование как составляющая культурологической подготовки специалиста: автореф. дисс. … д. культ. Тамбов, 2007.
- Притуло А. В. Совершенствование методической компетенции воспитателей дошкольного образовательного учреждения в системе повышения квалификации: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2012.
- Реван Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. М., 2002.
- Хуторской А. В. Пять типологий компетенций в образовании // Вестник Института образования человека. 2022. № 1.
- Шевченко В. С. Региональный компонент как индикатор качества дошкольного образования: к постановке проблемы // Учёные записки Забайкальского государственного университета. 2024. Т. 19. № 4.
- Hutmacher W. Key competencies for Europe // Report of the Symposium (Berne, Switzerland, March 27-30, 1996). A Secondary Education for Europe Project. Strasbоurg, 1997.
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 17, 2025.
- Published: April 9, 2025.
Keywords
- региональный компонент
- патриотическое и гражданское воспитание детей дошкольного возраста
- непрерывная система повышения квалификации воспитателей детских садов
- сеть стажировочных площадок
- regional component
- patriotic and civic education of preschool children
- continuous system of professional development for kindergarten teachers
- network of internship sites
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC