Formation of Russian civic identity in schoolchildren through foreign language (based on the example of the international children's center "Artek")
Abstract
Education, along with instruction, is an important component of the educational process in schools. The aim of this research is to identify the possibilities of the academic subject "Foreign Language" in forming the Russian civic identity of students in general education schools and fostering, on its basis, a sense of patriotism. The article emphasizes the importance of using the educational potential of this academic subject, the inadmissibility of studying it exclusively on examples of foreign language culture, and the necessity of introducing additional material about one's own country into the process of learning a foreign language. The scientific novelty of the work lies in the fact that it presents a study of the formation of the Russian civic identity of schoolchildren - representatives of 89 constituent entities of the Russian Federation - conducted on the basis of the secondary school of the International Children's Center "Artek," where children from all regions of Russia study during camp shifts. The paper proposes a method for forming a Russian civic identity through foreign language: the use of the project method, the "Artek-100!" lotto game, and an elective course in English for students in grades 10-11, "Russia Is My Motherland." As a result of the research, it was revealed that studying a foreign language based on additional material about one's own country and one's own region of the Russian Federation is an effective way to form the Russian civic identity and cultivate patriotism in students.
References
- Ариян М. А., Золотова М. В., Карпова Ю. Н. Отечественный художественный фильм как средство формирования патриотических качеств у студентов на занятиях по иностранному языку // Язык и культура. 2023. № 63.
- Асмолов А. Г. Гражданское воспитание и социальная идентичность в современной школе // Психология и педагогика. 2020. № 6.
- Асмолов А. Г. Стратегия социокультурной модернизации образования: на пути к преодолению кризиса идентичности и построению гражданского общества // Психолого-педагогический поиск. 2010. № 14.
- Демченко Т. С. Воспитательный аспект урока иностранного языка // Актуальные исследования. 2022. № 42 (120).
- Дубаков А. В. Формирование российской гражданской идентичности в обучении иностранному языку в школе // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 4 (101).
- Змеева П. А., Пушкарева М. П. Урок-экскурсия на иностранном языке как средство формирования российской гражданской идентичности обучающихся на этапе ООО // Ученые записки Шадринского государственного педагогического университета. 2024. № 1 (3).
- Мизюрова Э. Ю. Духовно-нравственное воспитание обучающихся вуза средствами иностранного языка // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2022. № 5.
- Попп И. А. Конструирование гражданской идентичности российской молодежи через проекты по сохранению исторической памяти // Вопросы всеобщей истории. 2020. № 23.
- Потемкин А. С. Метод изучения проявлений российской гражданской идентичности. Издательские решения, 2022.
- Руднева Т. И., Храмцова А. Б. Воспитательная функция иноязычного образования в аспекте национальной идентичности // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2018. Т. 20. № 1.
- Тихонович М. И., Матвеева М. С. Специфика гражданской идентичности и патриотизма в современной России // Автономия личности. 2022. № 2 (28).
- Храмцова А. Б. Иностранный язык как средство воспитания профессионала // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2021. Т. 27. № 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 4, 2024.
- Published: April 10, 2025.
Keywords
- формирование российской гражданской идентичности
- воспитание патриотизма
- воспитание средствами иностранного языка
- formation of Russian civic identity
- cultivation of patriotism
- education through foreign language
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC